Schenkingen voorschot op erfenis

BBC
Topic Starter

Schenkingen voorschot op erfenis

#1 , 04 okt 2007 18:06

Als een echtgenoot geld of een schilderij aan zijn echtgenoote geeft, wordt dit als voorschot op het erfenis bekijken? Ok is het jaaren voor het overlijden van de man. Wie en hoe wordt dat naa getrokken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 04 okt 2007 23:00

Alle schenkingen bij leven gebeuren als voorschot op de erfenis, tenzij men uitdrukkelijk anders overeenkomt (dan is het een schenking 'buiten erfdeel' of 'buiten paart').

Na het overlijden kan elke erfgenaam eisen dat alle schenkingen worden bekendgemaakt en ingebracht.

Van geld is dat natuurlijk zeer moeilijk na te gaan.

De erfgenaam die echter iets verzwijgt, wordt gelijkgesteld met een heler en verliest erfrechten.

Creatief

#3 , 05 okt 2007 22:45

Mijn broer heeft van mijn moeder een spaarrekening gekregen. We vonden deze bevestiging toevallig in haar kluis. Indien mijn broer na het overlijden van mijn moeder niet opbiecht wat hij destijds op een spaarrekening ontving, dan wordt hij dus ontzet uit zijn rechten als erfgenaam?

Waar vind ik deze wetten terug?

Reclame

wolf2

#4 , 06 okt 2007 12:03

ontzet uit zijn rechten als erfgenaam

Nee, dat zou niet in verhouding zijn.
Vond de tekst niet onmiddellijk terug.

Guggenheimer schreef: (in januari)

Misschien interessant om weten: als u dat vraagt en uw zuster gaat daar niet op in, of zij gaat er gedeeltelijk op in, in die zin dat ze nog een gedeelte achterhoudt, dan maakt ze zich schuldig aan heling. Indien u dan dat kunt bewijzen, dan verliest zij haar recht in het verduisterde goed.
Bijvoorbeeld, stel dat uw zus toegeeft dat ze 20.000 euro gekregen heeft, en u 10.000 geeft als het deel waar u recht op hebt; maar zij heeft in werkelijkheid 40.000 gekregen. In dat geval maakt zij zich schuldig heling ten belope van 20.000. Als u dat kunt bewijzen, dan krijgt u niet alleen de 10.000 waar u sowieso recht op had, maar ook de andere 10.000, want zij heeft er geen recht meer op (als u geen andere broers of zussen hebt tenminste). (met abstractie van intresten,...)

Stuur hem eens een berichtje; ik zoek vanavond nog eens.

j.demoor

#5 , 08 okt 2007 20:40

“Art.792.De erfgenamen die goederen van de nalatenschap hebben weggemaakt of verborgen gehouden, verliezen de bevoegdheid om de nalatenschap te verwerpen; al verwerpen zij deze, toch blijven zij zuiver erfgenaam, zonder op enig aandeel in de weggemaakte of verborgen gehouden zaken aanspraak te kunnen maken.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Art.792 heeft betrekking op de gevallen van bedrog waarin een erfgenaam ten nadele van zijn medeerfgenamen de gelijkheid van de verdeling tracht te verbreken‘(Cass. 23 mei 1991,R.W. 1991-92,635,J.T. 1991,716).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

wolf2

#6 , 08 okt 2007 23:21

Zou er nooit aan gedacht hebben om dit te gaan zoeken in het Hoofdstuk Verwerping van nalatenschappen (omdat ik de 2de helft van het artikel niet kende).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”