erfenisrecht

sambo1963
Topic Starter

erfenisrecht

#1 , 30 dec 2012 13:29

mijn vader overleed op 26/11/2011.mijn moeder verkoopt het huis (vermoedelijk mei/juni 2012) en ze gaat bij mijn broer gaan wonen.ik heb geen kontakt meer.onlangs is gebleken uit bankuitreksels dat mijn moeder op 12/07 en 16/07/2012 samen 240.955 euro cash geld heeft agehaald.mijn moeder heeft dit waarschijnlijk gegeven aan mijn broer.ze overleed op 21/07/2012 in samenspraak met mijn broer door euthanasie.mijn vraag is : kan ik daartegen juridisch iets doen ?kan meer info geven indien gewenst.sambo1963>

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 30 dec 2012 14:41

U bent wettelijke erfgenaam en zal samen met uw broer worden opgeroepen door de dienstdoende notaris om;
het nalatenschap te laten registreren.
(dit zou u reeds moeten kennen van bij het overlijden van uw vader)
Giften die werden gedaan binnen drie jaren voor het overlijden dienen te worden aangegeven,
deze dienen ter verrekening van de rechten terug te komen aan het nalatenschap...

De notaris mag bij onmin zelf een onderzoek starten, en kan zonder problemen de bankuitreksels tot
tien jaren terug opvragen bij de banken.

U hebt recht op uw wettelijk gereserveerd deel van wat uw ouders nalieten.

Euthanasie is wettelijk onderworpen aan regels.
De arts die daarvoor instond zou je om uitleg kunnen vragen.
Ik meen te weten dat een aantal gemeenten euthansie ook registreren als doodsoorzaak.

Of dit eveneens dient te worden geregistreerd door de notaris, daar heb ik als leek geen weet van.
Maar een verstandig notaris zal allicht dubbel voorzichtig met wat hij zich laat dicteren, wanneer hij hiervan weet heeft...
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 dec 2012 20:11

U kan trouwens een eigen notaris aanstellen indien u de dienstdoende notaris niet zou kennen.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=a ... 4169,d.ZG4" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=r ... 4169,d.ZG4" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

wanton

#4 , 30 dec 2012 20:35

Beste ,
haast u om een eigen notaris te nemen. Ten eerste had de aangifte nalatenschap al moeten ingediend zijn. Bovendien zal de registratie steeds navraag doen naar de gelden van de verkoop. Indien die volledig naar uw broer zijn gegaan , voor het overlijden , moet je klacht indienen voor verduistering. Jij hebt recht op uw deel en hij zal u dat moeten betalen.
De notaris zal idd beginnen met de bankverrichtingen op te vragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sambo1963
Topic Starter

#5 , 30 dec 2012 22:13

ik heb na het vernemen van het overlijden van mijn moeder zelf een notaris genomen.dit op 20/08/2012. momenteel heb ik enkel een brief gekregen van een zakenkantoor waarin staat dat er 344 euro moet verdeeld worden tussen mijn broer en ik.mijn notaris vroeg om dit document te ondertekenen en terug te sturen.onlangs kreeg mijn notaris een fax van de notaris van mijn broer met 2 bankuitreksels dat er in de week voor het overlijden van mijn moeder 240.955 euro cash aan geld is afgehaald van diezelfde rekening waar de 344 euro op stond.vermoedelijk is deze som de opbrengst van het huis dat verkocht werd in mei/juni 2012. mijn moeder overleed op 21/07/2012. ik ben dus zeker dat dit geld naar mijn broer is gegaan. maar de vraag is : hoe ga ik dat kunnen bewijzen ?

lucgescheiden

#6 , 30 dec 2012 23:09

Mijn inziens hoeft u niets te bewijzen.
Het zal eerzijds uw broer zijn die; dient aan te tonen waar de verkoopsopbrengst van het ouderlijk huis heen vloeide.

Anderzijds kan u de notaris verzoeken om ook de rekeningstanden bij het zakenkantoor op te vragen over de voorbije jaren,
daar beleggers met louter 344 euro op hun rekening een vermoeden stellen van ...
Het zakenkantoor zal dit weigeren onder het mom van contractuele zwijgplicht door hun verbintenissen met buitenlandse beleggingsmaatschappijen, en
dan is het hek van de dam...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 dec 2012 23:30

U bent erfgenaam, er was een huis .... en dat is verkocht zonder dat een van de erfgenamen het wist?
PS uw PB functie staat op UIT dus via PB kan er niet geantwoord worden.
Maar les de tekst van Wanton...
Eigen notaris en daarmee afspreken hoe verder .... eventueel advocaat met klacht met burgerlijke partijstelling bij onderzoeksrechter.

lucgescheiden

#8 , 31 dec 2012 00:19

Andermaal: uw PB functie staat op UIT dus via PB kan er niet geantwoord worden.

Enerzijds is uw erfdeel wettelijk beschermd.
Anderzijds hebt u de bewijzen dat er vermogen aanwezig was.

De fiscus zal hierop zowiezo rechten komen innen, zowel bij u broer als bij u.
M.a.w. u zal wel iets moeten ondernemen, wilt u niet betalen voor iets wat u nooit ontving.
Laat uw notaris even zijn werk doen, u betaalt immers zowiezo zijn ereloon.

wanton

#9 , 31 dec 2012 07:58

Als het huis verkocht is zonder uw medeweten , was het na overlijden van vader , volledig toegekomen aan haar. Anders kan het niet.
Nu, de Registratie aanvaardt niet dat het geld van de verkoop 2 maanden later 'verdwenen' is. Dat moet verantwoord worden én er moeten successierechten op betaald worden. Misschien gan die zelf op onderzoek en dan zijn we verder van huis. Spijtig dat u die breief getekend heeft ivm die 344 €. Eerst een akkoord over alles , was beter geweest. Uw advocaat geeft ook geen blijk van initiatief , als die zich direct neerlegt bij de situatie. Er is blijkbaar geen testament , dus u heeft recht op de helft , ook van het huis. Ga er achter aan , laat uw eigen notaris werken. Neem een deftige advocaat.
Ik vermoed dat men geen aangifte gedaan heeft , want geen vermogen aanwezig. De Registratie gaat hiermee nooit akkoord zijn. Een fikse boete is een mogelijk gevolg.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”