kunnen kinderen verplicht worden hun NE te verkopen aan VG

demury
Topic Starter

kunnen kinderen verplicht worden hun NE te verkopen aan VG

#1 , 09 okt 2007 15:33

Ik ben 3/4de eigenaar van de recent gebouwde gezinswoning, mijn man 1/4de, getrouwd met volledige scheiding van goederen + wet Valckeniers (erfenis betreft enkel de gezinswoning). Onze bedoeling was zeer duidelijk dat onze resp kinderen (elk 2, geen samen) alles zouden erven van hun eigen ouder, maar dat de langstlevende de gezinswoning zou mogen blijven bewonen. Echter, nu vrezen wij dat de langstlevende zal overblijven met met een echt vruchtgebruik (VG) over het gedeelte van de langstlevende, dus mijn man krijgt het VG over mijn 3/4de en mijn kinderen de naakte teigendom (NE). Kan mijn man mijn (jonge) kinderen verplichten hun NE aan hem over te laten? Want dan betekent dit dat mijn kinderen maar een fractie overhouden (nl 56% = waarde NE) van het door mij geinvesteerde bedrag. Dat was zeer duidelijk niet mijn bedoeling, en evenmin die van mijn man voor wat betreft zijn gedeelte. wat kunnen wij hieraan nog doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 10 okt 2007 12:45

“Art.1388...De echtgenoten kunnen bij huwelijkscontract of bij wijzigingsakte, wanneer op dat tijdstip een van hen één of meer afstammelingen heeft die voortkomen uit een andere relatie van voor hun huwelijk...geheel of ten dele, zelfs zonder wederkerigheid, een regeling treffen over de rechten die de ene in de nalatenschap van de andere kan uitoefenen.Deze regeling doet geen afbreuk aan het recht van de ene, om bij testament of bij akte onder de levenden te beschikken ten gunste van de andere en kan in geen geval aan de langstlevende het recht van vruchtgebruik ontnemen van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap van de eerststervende het gezin tot voornaamste woning diende en van het daarin aanwezige huisraad, volgens de voorwaarden bepaald in artikel 915bis, §§ 2 tot 4.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek,aldus ingevoegd bij art.5 Wet 22 april 2003=Wet VALKENIERS)

Uw man kan uw (jonge) kinderen NIET verplichten hun blote eigendom aan hem over te laten.Onderzoek zorgvuldig de TEKST van uw huwelijkscontract en zie ook art.1465 B.W..

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”