Voorrecht boedelbeschrijving

Edmond Reekmans
Topic Starter

Voorrecht boedelbeschrijving

#1 , 08 okt 2007 22:53

Mijn vader is midden augustus overleden. Hij en zijn tweede echtgenote zijn getrouwd met een huwelijkscontract met scheiding van goederen. Met zijn tweede echtgenote heeft hij twee dochters. Ik ben de enige zoon uit zijn eerste huwelijk.

De weduwe heeft een notaris aangesteld om de nalatenschap te regelen. Ik heb echter absoluut geen vertrouwen in deze notaris. Daar de kluis van mijn vader reeds voor zijn overlijden werd geplunderd, heb ik besloten om de erfenis te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving. Ik heb begrepen dat ik hiervoor een verklaring moet afleggen bij de Griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg. Ook moet ik de erfenis laten bepalen door een gerechtsdeurwaarder of notaris.

Nu heb ik enkele concrete vragen:

1. Welke notaris maakt deze boedelbeschrijving op ? Deze van de weduwe, één die door de rechter wordt aangesteld of een notaris die ik zelf moet aanstellen ?

2. Welke kosten zijn hieraan verbonden en wie moet deze dragen ?

3. Moet ik deze verklaring op een standaardformulier van de rechtbank invullen of wordt dit door een notaris geregeld ?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groeten,

Edmond Reekmans

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 08 okt 2007 23:28

Gedeeltelijk antwoord.

De aanvaarding onder v van b gebeurt op de griffie van de Rb van 1ste aanleg van de plaats waar de nalatenschap is opengevallen. Ze gebeurt mondeling (denk ik); in elk geval daar ter plaatse en de griffier maakt daarvan een soort PV op. Kost: 30 euro.

Het kan ook gebeuren door een gevolmachtigde.

Edmond Reekmans
Topic Starter

#3 , 11 okt 2007 00:19

Dino,

Oprechte dank voor uw antwoord.

Met vriendelijke groeten,

Edmond Reekmans

Reclame

Zwever

#4 , 12 okt 2007 22:16

1. Welke notaris maakt deze boedelbeschrijving op ? Deze van de weduwe, één die door de rechter wordt aangesteld of een notaris die ik zelf moet aanstellen ?

Best dat jezelf een eigen notaris neemt, aan hem kan je vragen boedelbeschrijving te doen en dit doe je ook best samen met een advocaat. Indien de notarissen dit niet willen doen dan vraag je dit aan de vrederechter.

2. Welke kosten zijn hieraan verbonden en wie moet deze dragen ?

Deze is variable naargelang de notaris terplaatse moet gaan of alleen moet ondervragen op zijn kantoor. Dit kan je vragen aan je notaris hij moet je deze info bezorgen.

3. Moet ik deze verklaring op een standaardformulier van de rechtbank invullen of wordt dit door een notaris geregeld ?

erfenis te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving, h
iervoor ga je gewoon naar de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en het gaat over
* Bekendmaking voorgeschreven bij artikel 793 van het Burgerlijk Wetboek.

Na publicatie in het Staatsblad kan je eventueel nog reacties krijgen van personen, diensten die nog geld bezitten of nog geld moeten krijgen.

Dit is van ondervinding en een voorstelling door een leek. Mogelijk kan je bevestiging krijgen van de juristen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”