Verdeling van de erfenis

Justified
Topic Starter

Verdeling van de erfenis

#1 , 13 sep 2007 02:36

Mijn moeder is getrouwd met een zakenman onder het huwelijkscontract van zuiver scheiding van goederen en jaar geleden hebben wij vernomen van ons dokter dat mijn stiefvader aan dementie lijdt waardoor hij onder de bewindvoering staat.
Aangezien dat mijn stiefvader vijf kinderen heeft uit zijn vorige huwelijk moet sowieso mijn moeder een soort toestemming vragen van die vijf kinderen om bepaalde “acties” te kunnen uitvoeren.
De vijf kinderen hebben hun vader meer dan 20jaar niet gezien en dat is allemaal te wijten door onderliggende ruzies en mijn stiefvader wou dat zijn vijf kinderen niks krijgen als hij ooit komt te sterven en dat mijn moeder alles erft.
En nu dat ze weten dat het slecht gaat met hem komen ze allemaal tevoorschijn en proberen mijn moeder “bang” te maken door te zeggen dat ze alles gaan erven omdat ze de wettelijke erfgenamen zijn. Ze zijn eigenlijk al bezig met alles te regelen.

PROBLEEM:

Mijn moeder is al op de hoogte dat ze het vruchtgebruik heeft. Maar wat houdt dat juist in?
En hoe zit het met de zaak? Mijn moeder is zijn secretaresse/ huisvrouw ( ze heeft geen inkomen)
Mag eigenlijk mijn moeder de zaak verder zetten of niet?
En mijn stiefvader heeft een rekening geopend waarin mijn moeder de begunstigde is, hebben de vijf kinderen dan recht op die bankrekening?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 13 sep 2007 11:20

Als uw stiefvader geen testament gemaakt, dan erven die kinderen de blote eigendom van al zijn bezittingen. Uw moeder heeft daarop het vruchtgebruik.

Die kinderen gaan dus inderdaad alles erven, maar als blote eigenar kunnen ze daar niets mee doen (tot de dag dat uw moeder sterft).

Niets, maar dan ook niets mogen die kinderen meenemen.
De rekeningen kunnen op een speciale rekening gezet worden bij de bank op hun naam, maar alle interesten komen toe aan uw moeder.

Als er geld van hem op een rekening staat op haar naam, valt die rekening in de erfenis maar dan moeten de kinderen dat wel kunnen bewijzen (indien uw moeder dat frauduleus zou verzwijgen).

Hij kon wel 1/4 van zijn vermogen wegschenken; dus als die rekening kleiner is, kan het als een schenking aanzien worden. Probleem zal de bewijsvoering zijn van de datum.

Uw moeder mag de zaak verderzetten: een inventaris zal nodig zijn.

Justified
Topic Starter

#3 , 18 sep 2007 18:17

Eerst en vooral wil ik u bedanken voor de snelle respons.:d
Dus mijn moeder heeft een vruchtgebruik op alle nalatenschap maar ik heb ergens gelezen dat mijn moeder nog recht heeft op de helft van de onverdeelde goederen. Wat bedoelen ze eigenlijk met de "onverdeelde goederen"? Is dat al zijn bezittingen?

En kan mijn moeder haar vruchtgebruik omzetten in een kapitaal moest ze dat wensen?

En in verband met de rekening. Het is een levensverzekering die mijn stiefvader heeft aangegaan bij een bank een paar jaar geleden. Hij heeft mjin moeder als begunstigde gezet.
en ik heb nekeer ook ergens gelezen dat die soort verzekering niet in een nalatenschap valt. Is dit waar?

Justified

Reclame

wolf2

#4 , 19 sep 2007 10:54

maar ik heb ergens gelezen dat mijn moeder nog recht heeft op de helft van de onverdeelde goederen. Wat bedoelen ze eigenlijk met de "onverdeelde goederen"? Is dat al zijn bezittingen?

Bij mensen gehuwd met een gemeenschap van goederen vallen de meeste goederen in die gemeenschap. Na ontbinding (meestal door overlijden) wordt die gemeenschap in 2 gedaan: de 1/2 voor de langstlevende en de 1/2 voor de nalatenschap.

Bij mensen gehuwd met een zuivere scheiding van goederen zijn dikwijls ook goederen aanwezig die ze samen hebben gekocht. Dat zijn goederen in onverdeeldheid (vb. mijn vrouw en ik bezitten niet elk de helft van onze auto, maar we bezitten samen één auto).
Als wij zouden scheiden, dan moet dat onverdeeld goed verdeeld worden. Aangezien het wat moeilijk is om enkel met de voorkant rond te rijden, zal dat gebeuren door verkoop en verdeling van het geld of door inkoop door één van de twee.

U zou dus mpoetn zien welke goederen moeder/stiefvader samen in eigendom hadden.

Als ik (geen kinderen) mijn nalatenschap aan mijn vrouw laat (100%), dan wordt ze nu ook eigenaar van de 2de helft van die auto (de 1ste had ze al).

En kan mijn moeder haar vruchtgebruik omzetten in een kapitaal moest ze dat wensen?

Ja. Of in een rente (maandelijks).

En in verband met de rekening. Het is een levensverzekering die mijn stiefvader heeft aangegaan bij een bank een paar jaar geleden. Hij heeft mjin moeder als begunstigde gezet.
en ik heb nekeer ook ergens gelezen dat die soort verzekering niet in een nalatenschap valt. Is dit waar?

U heeft dat goed gelezen maar toch.

Een LV valt buiten de erfenis als er een specifieke begunstigde is aangeduid en als die nog leeft.

Het is zelfs zo dat men, mits redelijk te blijven wat de verhouding betreft tussen het bedrag van een LV en het totale vermogen waarover men beschikte, men via een LV de reservataire aandelen kan omzeilen.

Omat dit niet in de erfenis valt, zou het een poepsimpele manier zijn om successierechten te omzeilen.
Stel: mijn vermogen is 1000.
Ik geef bij mijn leven 400 aan Jef (of aan de NV Jef) zeggende: als ik sterf, moet ge die 400 aan mijn vrouw geven.
Aangifte nalatenschap voor: 600 en successierechten betaald op: 600.
Weduwe bekomt: 600 + 400 = 1000.

Reeds minstens sinds 1936 heeft de wetgever daarvoor artikel 8 WS gemaakt: ook al valt zoiets niet in de erfenis, toch moet de begunstigde van een LV successierechten betalen alsof hij dat bedrag had gekregen uit de nalatenschap door een testament.

Justified
Topic Starter

#5 , 15 okt 2007 20:02

Ah ok, heel erg bedankt voor de snelle respons op mijn vragen e.

Ok. Dus mijn moeder kan haar vruchtgebruik omzetten in een kapitaal of in een rente.
Mijn moeder wenst haar vruchtgebruik om te zetten in een kapitaal zodat ze geen contacten meer met de de andere kinderen ( ze wou geen problemen) en ik heb ergens gelezen dat de waarde van haar vruchtgebruik 52% is. Is dit effectief waar?
en moest het huis verkocht wordt, krijgt ze die 52% van het verkoopprijs of niet? hoe wordt dat eignelijk allemaal omgezet??
En wat is eigenlijk beter voor haar vruchtgebruik? Zou ze beter haar deel nu opeisen en laten omzetten in een kapitaal of gewoon in een rente?

**Mijn moeder is nu 52 jaar en de oudste stiefkind is 53 jaar!!!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”