#3 , 20 jan 2013 09:20
Ik ga ervan uit dat ‘Mijn schoonmoeder huwde destijds met gemeenschap van goederen met haar 2de echtgenoot.’ betekent dat zij huwden onder het wettelijk stelsel van art.1398 en volgende Burgerlijk Wetboek(=B.W.).
“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...”(B.W.).
“Art.1451.Echtgenoten die een stelsel van gemeenschap van goederen hebben bedongen...kunnen met name overeenkomen :- dat het gemeenschappelijk vermogen al hun tegenwoordige...goederen of een deel ervan zal omvatten...Zij blijven onderworpen aan de regels van het wettelijk stelsel waarvan hun huwelijkscontract niet afwijkt.”(B.W.).
‘Ze bracht een behoorlijk bedrag binnen de gemeenschap’ kan dus gebeurd zijn krachtens voornoemd art.1451.
“Art.745.De kinderen...erven van hun ouders...zonder onderscheid van...Zij erven voor gelijke delen en bij hoofden...Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(B.W.).
‘Mijn schoonmoeder heeft twee kinderen’
Die kinderen erven dus voor gelijke delen de blote eigendom van hun moeders nalatenschap.
“Art.745ter.Niettegenstaande enig andersluidend beding kan ieder die de blote eigendom verkrijgt, eisen dat voor alle met vruchtgebruik belaste goederen een boedelbeschrijving van de roerende en een staat van de onroerende worden opgemaakt, dat de geldsommen worden belegd en dat de effecten aan toonder, naar keuze van de langstlevende echtgenoot, worden omgezet in inschrijvingen op naam of gedeponeerd op een gemeenschappelijke bankrekening.”(B.W.).
Uit ‘maar dit werd opgesoupeerd door hun exuberante levensstijl‘ leid ik af dat het onvoorzichtig zou zijn voornoemd art.745ter niet toe te passen.
‘Hij woont in een huis dat illegaal gebouwd staat, maar waar een uitdovingsbeleid werd overeengekomen’.
Dit ‘uitdovingsbeleid’ eindigt in principe niet bij het overlijden van een mede-eigenaar. Dit dient evenwel onderzocht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/