erfenis

marc
Topic Starter

erfenis

#1 , 22 nov 2005 10:32

Hoi Ik kom al een hele tijd niet meer bij mijn ouders wegens het bekende fenomeen RUZIE ! en ik denk ook niet dat het ooit nog goed komt .
Ik heb twee Broers en wou eigenlijk weten in hoe ver! mijn ouders mij kunnen onterven.en waar ik mij eventueel moet tegen beschermen in geval van ouderlijke schuld ?
groetjes Marc

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 22 nov 2005 11:01

Art.843.Ieder erfgenaam die tot een erfenis komt,moet...aan zijn mede?rfgenamen inbreng doen van al hetgeen hij van de overledene,bij schenking onder de levenden,rechtstreeks of onrechtstreeks ontvangen heeft;hij mag de giften niet behouden...die hem door de overledene zijn gedaan,tenzij de giften...hem UITDRUKKELIJK zijn gedaan bij
vooruitmaking en buiten erfdeel of met vrijstelling van inbreng.,B.W.(=Burgerlijk Wetboek).

Art.913.De giften...mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden,indien hij BIJ ZIJN OVERLIJDEN slechts ??n kind achterlaat;een derde,indien hij twee kinderen achterlaat;een vierde,indien hij er drie of meer achterlaat.,B.W.

Art. 774. Een nalatenschap kan of zuiver, of onder voorrecht van boedelbeschrijving aanvaard worden.,B.W.

Gast

#3 , 29 nov 2005 01:24

je zal een minimumdeel van 1/4 krijgen, maar let er wel op dat schenkingen aan je broers niet onopgemerkt blijven!

Reclame

eitje

#4 , 17 okt 2007 22:04

Hey,

Welke wet verbied uw ouders om alles aan uw twee broers te geven?
Je kunt wel uw wettelijk erfdeel opeisen, maar jij zult daarvoor wel de nodige stappen dienen te ondernemen. De eisende partij zit per defintie in de zwakste positie.
Ze zullen u mss niet volledig onterven maar sterk benadelen door nu al cash geld te geven aan uw broers. De wet klinkt mooi, maar hij zit vol achterpoortjes.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”