aangifte nalatenschap van weduwe

hoofje49
Topic Starter

aangifte nalatenschap van weduwe

#1 , 23 jan 2013 11:26

Mijn schoonmoeder is recent overleden en nu zouden wij de aangifte van de nalatenschap en de aanvraag van het attest van erfopvolging zelf willen regelen zonder tussenkomst van de notaris :
- er zijn geen onroerende goederen
- er is alleen een zichtrekening en een kleine spaarrekening (<40.000 EUR)
- er zijn 2 erfgenamen : een dochter (mijn echtgenote) en haar broer die goed overeen komen.

Schoonmoeder was reeds 23 jaar weduwe.

Vraag 1: is haar burgerlijke stand op de aangifte van de nalatenschap nu 'ongehuwd' ?
Vraag 2: tijdens haar huwelijk was er een huwelijkscontract. Moet dit contract nog steeds vermeld worden in de aangifte van haar nalatenschap en bij de aanvraag van het attest erfopvolging ?

Alvast dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 jan 2013 12:19

Moeder is gestorven als weduwe , als zodanig te vermelden. Het huwelijkscontract daarentegen is nu niet meer van toepassing want er was geen huwelijk meer. De uitwerking daarvan heeft plaatsgehad bij het overlijden van vader. Een attest van erfopvolging , indien geen testament , kan u zelf opvragen bij het kantoor van Registratie van uw gemeente.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

hoofje49
Topic Starter

#3 , 23 jan 2013 21:32

Bedankt voor het prompte antwoord Wanton.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”