Erfenis

Persuader
Topic Starter

Erfenis

#1 , 22 sep 2007 16:36

Moeder is twee jaar geleden overleden en had samen met mijn vader drie kinderen. Ze hebben een huis. de successierechten zijn betaald ; nu is mijn vraag : kan vader het huis verkopen zonder dat de kinderen hun akkoord ervoor geven. Vader heeft een zeer mooi pensioen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 22 sep 2007 20:22

Dat hangt er van af.

Het huis was zijn uitsluitende eigendom toen moeder nog leefde: JA.

Het huis was eigendom van beiden (omdat ze een gemeenschappelijk vermogen hadden waar dat huis in zat of omdat ze het in onverdeeldheid bezaten):
a) er was geen huwelijkscontract HK: NEE (want de kinderen zijn mede-eigenaar geworden bij de erfenis van moeder (blote eigenaar))
b) er was wel een HK:
b1) zonder verblijvingsbeding: idem als a dus NEE
b2) met een verblijvingsbeding, evt. enkel voor de onroerende goederen: JA (want hij werd de enige eigenaar).

In oude HK-en wordt voor een verblijvingsbeding verwezen naar art. 1525 van het Burgerlijk Wetboek.

U zal dus moeten nagaan of er een HK was; zo ja, wat er in stond. Ideaal is dat U nog een kopie van de aangifte van haar nalatenschap heeft: die bevat alles wat U moet weten.

Persuader
Topic Starter

#3 , 24 sep 2007 11:42

Er is dus geen HK, we zijn met drie kinderen
we hebben alle vier ( vader + 3 kinderen) successierechten moeten betalen
a)Moeten we alle drie ons akkoord geven voor de verkoop ?
b)Kan vader alleen bepalen aan wie en welke prijs hij dat huis verkoopt?
c) Wat als vader het huis verkoopt aan een prijs waarvan er een vermoeden van "zwart geld" is om één van de kinderen te benadelen of te bevoordelen?

Reclame

wolf2

#4 , 24 sep 2007 21:23

Dan bent U ook alle 4 eigenaar (de kinderen blote; vader volle + vruchtgebruiker).

Er zijn volgens mij maar twee manieren waarop het huis verkocht kan worden:
1) ofwel onderling akkoord over alles: prijs, aan wie, hoe
2) ofwel na tussenkomst van een rechter, als één van de eigenaars daar naar toe is gegaan om de verkoop te bekomen.

Persuader
Topic Starter

#5 , 19 okt 2007 17:11

Moeder is twee jaar geleden overleden, vader woont nog in het huis. Er zijn drie kinderen. Hoe word er verdeeld indien het huis verkocht wordt ?
er was geen HK.
1.heeft vader recht op 1/2 van het huis ?
2. hebben we elk recht op 1/4 van het huis (vader en de drie kinderen?)
3. vader 1/2 en de andere helft verdeeld onder de drie kinderen ?

wanton

#6 , 19 okt 2007 17:36

Bij verkoop : verdeling volgens uw 3e optie.
Er kan eventueel nog moeten rekening gehouden worden met het vruchtgebruik : vader heeft het vruchtgebruik over de ganse woning , terwijl de kinderen samen slecht de blote eigendom bezitten van de helft. Vader kan afzien van een vergoeding van het VG , maar dat VG heeft een waarde afhankelijk van zijn leeftijd. Concreet wordt dit bepaald door de leeftijdstabellen van vb. Ledoux.
Indien vader een vergoeding voor het vruchtgebruik wenst , kan de opbrengst tegenvallen voor de kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”