vruchtgebruiker

rsauvillers
Topic Starter

vruchtgebruiker

#1 , 28 jan 2013 13:40

Dag, Mijn tante heeft geen kinderen en mijn nonkel is onlangs overleden. Nu wil ze haar centen maar vooral haar woning nalaten wanneer ze zelf komt te sterven aan mijn zus, mijn nicht en mijzelf.
Nu dit is zover ik er van weet een 3de graad (mijn tante is de zus van mijn vader) en houden we hier maar een 45% of zoiets van de verkoopwaarde van het huis. Zij wil gerust nu al aktie ondernemen
maar is dit wel mogelijk als ze geen nieuwe woning koopt? Indien ze nieuw appartement zou kopen zou ze ons geld kunnen schenken en wij de eigendom kopen en zijzelf het vruchtgebruik heb ik me laten vertellen maar ze wil helemaal niet verhuizen natuurlijk. Wat is dan de beste optie zodat we later niet meer dan 50% moeten afgeven van haar zuurverdiende centen?

Daarbij had ze met haar centen een soortgelijke gift willen doen via Duo-Legaat aan kankerfonds maar hoe maak je dit dan best op? Het kankerfonds moet echter zelf genoeg krijgen om de successie te kunnen betalen van de erfgenamen, niet? Maar daar we niet weten wat er zal overblijven bij overlijden van bedragen kan het testament dan ook opgemaakt worden in percentages? Welk percentage moet kankerfonds dan krijgen en welk de 3 erfgenamen?

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 28 jan 2013 13:54

Waarom schenkt ze haar huidige woning niet gewoon aan de drie kinderen terwijl zij zelf het vruchtgebruik behoudt? In dat geval hoeft er geen successie te worden betaald, maar ze moet wel nog drie jaar in leven blijven.

wanton

#3 , 28 jan 2013 19:24

De schenkingsrechten belopen ook al veel : te beginnen bij 25 % tot 55 % vanaf 75.000 €. Zo'n verrichting is wel duur tussen tante en nichtjes.
Maar eens de schenkingsrechten betaald , zijn er geen bijkomende kosten meer. Maw : de termijn van 3 jaar is niet van toepassing.
De schenkingsrechten voor roerend goed zoals geld, bedragen 7 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

rsauvillers
Topic Starter

#4 , 28 jan 2013 20:24

Dus schenkingsrecht is even duur als successierecht tussen tante en nichtjes/neefjes? Zijn er andere mogelijkheden?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”