Welke notaris ded vereffening-verdeling?

Biebel
Topic Starter

Welke notaris ded vereffening-verdeling?

#1 , 16 okt 2007 10:25

Een kennis van mij kwam onlangs bij me aankloppen omdat ik iets van erfrecht afweet,maar dit is een praktisch punt dat niet echt juridisch is.

Zij is enig kind en haar vader is in juni 2006 overleden. nu heeft ze plots een brief van Belgacom gekregen om een nog openstaande schuld van haar vader te betalen.
Ze zegt de nalatenschap niet aanvaard te hebben,en ook niet verworpen. kan dat?? Wat is het dan,stilzwijgende aanvaarding?

Ze zegt dat ze niks weet van een regeling (is zelf arm en tamelijk zwakbegaafd) ivm vereffening-verdeling.

Mijn grote vraag: hoe kan ik achterhalen welke notaris zich met deze nalatenschap heeft beziggehouden??? om zo meer info te kunnen krijgen.of kan het zijn dat er geen notaris betrokken is geweest?

Eventueel naar Provinciale Kamer der Notarissen bellen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 16 okt 2007 19:41

Ze zegt de nalatenschap niet aanvaard te hebben,en ook niet verworpen. kan dat?

Ja, men kan er 30 jaar over denken of men zal aanvaarden of niet.

Blijkbaar zal het kantoor van de successierechten niet aandringen op een aangifte in de nalatenschap (dat gebeurt als er geen onroerende goederen zijn en de vrijstelling van 12500 eur te erven roerend bezit per kind niet is overschreden).

Heeft zij al gevraagd om vrijgesteld te worden van de aangifteplicht?

In dat geval is het goed mogelijk dat er nog geen enkele notaris aan te pas is gekomen.

Had de vader bankrekeningen? Zijn die al vrijgegeven of nog steeds in de bank?

Hoe komt Belgacom aan haar naam en adres?

wolf2

#3 , 21 okt 2007 20:28

Heb navraag gedaan.
Er bestaat geen burgerlijke instantie die bijhoudt welke notaris de vereffening-verdeling deed van een bepaalde nalatenschap.
Zowel de overheid (ontvangers) als de privé gebruiken dezelfde truken: wie deed de overlijdensaangifte; wie betaalde de begrafenis; ... om erfgenamen te vinden.

Enkel de registratie (dienst successies) houdt dit bij om fiscale redenen. Maar er zijn heel wat mensen voor wie geen aangifte in de nalatenschap moet worden ingediend; dus dat blijven blanco gaten.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”