Mijn moeder is twee maanden geleden overleden. Vorig jaar hebben zij bij de notaris een wijziging van hun huwelijksstelsel laten opmaken, nl. dat alles wordt nagelaten aan de langstlevende.
Mijn ouders hebben 5 kinderen waarvan er 3 niet meer thuis kwamen, om die reden hebben zij dit document laten opmaken, zodat de langstlevende het huis zou kunnen verkopen en de opbrengst onder 2 verdelen. Bij het overlijden van mijn mama is de notaris langsgekomen en is hier een 'akte van bekendheid' voor opgemaakt maw mijn vader heeft het recht van langstlevende ingeroepen.
Mijn vader heeft recentelijk zijn woning te koop gezet en wil elders een huisje gaan huren. Nu zijn de andere 3 kinderen echter bij een andere notaris langsgegaan en beweren zij dat, indien onze papa verkoopt, hij het erfdeel van mijn moeder zal moeten uitbetalen aan alle kinderen. Klopt dit? Waarom hebben zij dan moeten betalen voor een document bij de notaris, wij dachten allemaal dat dit hem wel veilig zou stellen maar volgens de andere kinderen klopt dit helemaal niet? Moet hij iemand iets betalen als de verkoop rond is?
Bedankt voor de info!