moeder overleden, vader verkoopt woning

Glo
Topic Starter

moeder overleden, vader verkoopt woning

#1 , 20 okt 2007 18:01

Mijn moeder is twee maanden geleden overleden. Vorig jaar hebben zij bij de notaris een wijziging van hun huwelijksstelsel laten opmaken, nl. dat alles wordt nagelaten aan de langstlevende.
Mijn ouders hebben 5 kinderen waarvan er 3 niet meer thuis kwamen, om die reden hebben zij dit document laten opmaken, zodat de langstlevende het huis zou kunnen verkopen en de opbrengst onder 2 verdelen. Bij het overlijden van mijn mama is de notaris langsgekomen en is hier een 'akte van bekendheid' voor opgemaakt maw mijn vader heeft het recht van langstlevende ingeroepen.
Mijn vader heeft recentelijk zijn woning te koop gezet en wil elders een huisje gaan huren. Nu zijn de andere 3 kinderen echter bij een andere notaris langsgegaan en beweren zij dat, indien onze papa verkoopt, hij het erfdeel van mijn moeder zal moeten uitbetalen aan alle kinderen. Klopt dit? Waarom hebben zij dan moeten betalen voor een document bij de notaris, wij dachten allemaal dat dit hem wel veilig zou stellen maar volgens de andere kinderen klopt dit helemaal niet? Moet hij iemand iets betalen als de verkoop rond is?
Bedankt voor de info!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 21 okt 2007 09:57

Het enige wat U moet weten om duidelijkheid te krijgen is het volgende.

Algemeen:

* de meeste mensen zijn getrouwd met een gemeenschappelijk vermogen (GV); hun enige huis zit in dat GV. Het zijn de echtgenoten en zij alleen, zonder enige inspraak van de kinderen, die beslissen hoe dat GV verdeeld zal worden bij overlijden. Hier zitten we in het HUWELIJKSVERMOGENRECHT; dat heeft voorrang op het erfrecht.
De gewone verdeling is: de 1/2 van dat GV naar de nalatenschap (NAL); de andere helft naar de langstlevende echtgenoot (LLE).

* Dan komt het ERFRECHT. Van hetgeen in de NAL is gevallen (1/2 van het GV + het eventueel eigen vermogen (EV) van de overledene; erft de LLE het vruchtgebruik (VG) en de kinderen de blote eigendom (BE).

Echtgenoten kunnen ook beslissen dat het GV anders verdeeld zal worden dan 1/2-1/2; klassiek is een verblijvingsbeding: het ganse GV komt toe aan de LLE en er valt dus geen enkel deel van het GV in de NAL.
Bijgevolg erven de kinderen slechts de BE van het eigen vermogen
(altijd: NAL = deel van de overledene uit het GV + zijn EV)
(NAL is bij verblijving = NUL + zijn EV).

Dus wat moeten we nu allemaal weten:
* zijn ze gehuwd met een GV
* van wie is het huis (zit het in dat GV)
* is er een huwelijkscontract; zo ja; hoe gebeurt de verdeling van het GV

Waarom schrijf ik dit?

1) Omdat U sterker staat als U de juiste woordkeuze gebruikt.
De verdeling van het GV is geen erfrecht; hetgeen de LLE bekomt uit die verdeling is geen erfenis! Het is een toebedeling van het GV; vermijd dus de woorden: het GV wordt nagelaten aan de LLE, want dat ruikt naar erfenis.

2) Omdat men bij een notaris ook een akte kan opstellen die de ganse erfenis aan de LLE doet toekomen (GIFTE TUSSEN ECHTGENOTEN).

Als U die akte van bekendheid deels overtypt (normaal gezien een deel over de verdeling van het GV en een deel over de verdeling van de NAL), kan ik u uitsluitsel geven.

j.demoor

#3 , 22 okt 2007 09:51

“Art.1461.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de langstlevende of een hunner indien hij het langst leeft, bij de verdeling een ander deel dan de helft, of zelfs het GEHELE vermogen, zal ontvangen.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘bij de verdeling’ betreft de verdeling van het GEMEENSCHAPPELIJK vermogen,doch niet het EIGEN vermogen.

“Art.1399.EIGEN zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking,erfenis of testament...“(B.W.).

Ik ga ervan uit dat het huis behoorde tot het ‘gemeenschappelijk’ vermogen.Dit dient evenwel geverifieerd.

In dat geval werd door het enkele overlijden van moeder,vader ENIGE eigenaar van hun hele gemeenschappelijk vermogen.

Enige eigenaar zijnde kan hij ALLEEN het huis verkopen.Over de koopsom kan hij ALLEEN vrij beschikken,inbegrepen ze schenken aan twee van zijn kinderen.

Indien de overige drie kinderen KENNIS krijgen van die schenking aan die twee kinderen dan kunnen zij bij het openvallen van vaders nalatenschap INKORTING vorderen krachtens :“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”