Enkele maanden geleden heeft mijn zus bij mijn ouders geld gevraagd / geleend voor een nieuwe wagen.
Het geld zou na twee maanden terugbetaald worden, maar ondertussen zijn we 5 maanden verder en is er nog niets terugbetaald aan mijn ouders.
Mijn ouders hadden het gevraagde bedrag rechtstreeks gestort aan de betreffende garage (ik ken het bedrag en de datum van storting).
Er is niets op papier gezet dat het over een lening gaat.
Gezien mijn zus bij mijn weten al langer financiële problemen heeft, verwacht ik niet dat er nog ooit een terugbetaling volgt.
Ik heb enkel 1 zus, geen broers.
Als ik bij mijn ouders aanhaal dat er wel twee kinderen zijn, en als ze zo'n bedrag aan mijn zus geven, dat ik daar zelf ook wel recht op heb, krijg ik als antwoord dat het eigenlijk een lening is, en dat ze het nog altijd terug verwachten. Maar ze vragen er niet achter, en mijn zus komt nog amper op bezoek.
Ik ga wel veel op bezoek bij mijn ouders, ga ook regelmatig winkelen voor hun of doe andere klusjes (zonder vergoeding), maar nu ik zo benadeeld word, krijg ik toch wel moeite met de situatie.
Ik heb hen voorgesteld om toch iets op papier te zetten.
Bijvoorbeeld : bedrag en datum storting op papier zetten, ten gunste van mijn zus (auto), en dat ik dit bedrag nog te goed heb.
Is het voldoende dat mijn ouders zo iets op papier zetten en dat ik dan hier een copy van krijg, of is het noodzakelijk dit via de notaris te regelen ? En wat kost zoiets aan notaris ?
Als de lening niet terugbetaalt wordt, lijkt het mij een schenking.
Graag jullie advies