testament

Boogieman
Topic Starter

testament

#1 , 05 feb 2013 11:35

Ik zit met een ander geval. Misschien kan iemand me hierbij helpen. Ik ben radeloos! Ik leg de zaak even uit:

Zowel mijn moeder en ik zorgen al jaren voor een weduwe zonder kinderen, zonder broers/zussen, kortom geen enkele familie. Deze dame in kwestie is 98 jaar en momenteel goed bij verstand en fysiek. Echter is ze sinds midden jaren 90 weduwe. Doordat ze niet van gemakkelijkste was zijn haar aangetrouwde neef en schoonzus ( zus van haar man) niet meer gekomen doorheen al die jaren. Ook is er nog een kuisvrouw in het spel die doorheen die jaren voor haar "gezorgd" heeft. Deze heeft haar over meer dan 10 jaar laten plaatsen in een rusthuis waarna haar eigendom verkocht is en geplaatst is op de bank ter belegging.

Na de verkoop is er een notarieel testament gemaakt ten voordele van de kuisvrouw. Echter laat deze haar helemaal aan haar lot over , puur omdat zij wat te lang leeft naar haar zin. In dit testament spreken we van een vererving, geen schenking! Inmiddels hebben we ondervonden dat de kuisvrouw samen met het rusthuis haar probeert dement te verklaren. Ik heb stappen ondernomen door haar mee te nemen naar men huisarts. Deze heeft zonder fout een attest van wilsBEKWAAMheid opgesteld. Inmiddels heeft ze een eigenhandig testament eschreven dat totaal tegenstrijdig is met het testament dat jaren geleden is opgesteld. Echter wilt ze dit niet laten herroepen omwille van pure angst tov haar kuisvrouw.

Heeft dit gevolgen bij het overlijden voor ons? Dat is de vraag

Alvast bedankt mensen !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 feb 2013 13:27

Wanneer bij iemands overlijden blijkt dat er meerdere testamenten bestaan , is het geen dat laatst werd opgemaakt van toepassing. Dat wordt uitgevoerd. Het speelt geen rol of het ander een notarieel testament is. Dat laatste testament moet wel voldoen aan de geldende normen : eigenhandig door de erflater geschreven , gedateerd en ondertekend. Dus die vrouw kan gemakkelijk een ander testament maken zoner het eerste officiëel te herroepen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

k.b.

#3 , 05 feb 2013 13:38

Misschien best toch nog iets van een datum erop.
Anders wordt het moeilijk te bewijzen dat dit testament recenter is ...
Anderzijds kan een datum ook ineens uitsluiten dat het testament is opgemaakt op het ogenblik dat er sprake is van dementie , ...

k.b.

Reclame

wanton

#4 , 05 feb 2013 15:50

erflater geschreven , gedateerd en ondertekend. Dus die vrouw kan gemakkelijk een ander

had ik ook vermeld....
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 feb 2013 16:11

Anderzijds kan een datum ook ineens uitsluiten dat het testament is opgemaakt op het ogenblik dat er sprake is van dementie , ...

k.b.
Eventueel attest van de arts bij het testament bijvoegen (liefst met zelfde datum)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”