voorlopig bewindvoerder

Elfje
Topic Starter

voorlopig bewindvoerder

#1 , 23 okt 2007 19:42

Ik heb het probleem hier al eens aangekaart.
Nog even vlug schrijven.
Ik heb groot vermoeden dat mijn stiefvader mijn moeder besteelt .
Hij regelt al haar bankzaken en mijn moeder weet zelfs nog niet wat op haar bankrekening staat .
Hij weigerd zelfs vaak medische hulp voor mijn moeder zoals naar een dokter gaan .
Verder is mijn moeder haar zuster gestorven , mijn moeder was dus erfgenaam. Mijn stiefvader heeft stiekem alles geregeld met de bank.
Ik ben dit grondig beu , want mijn moeder haar verstand is ook nietmeer wat geweest is. Ze weet niet hoeveel geld er nu eigenlijk op haar rekening staat.
Kortom , het vermoeden is groot daar mijn stiefvader al eens is veroordeeld geweest voor ook gesjoemel met een erfenis langs famalie van zijn kant.

Nu weet ik dat een aanstelling van een voorlopig bewindvoerder dit probleem kan aanpakken.

Maar ik denk dat mijn moeder hier niet van wil weten , ze heeft bang dat mijn stiefvader haar aan de deur zet ( want ze woont in zijn eigendom ).

Daarom mijn vraag.
Moet zowel mijn stiefvader als mijn moeder akkooord gaan met de aanstelling van een voorlopig bewindvoerder ?

Indien dit zo is , dan denk ik dat ik bot vang , en gewoonweg moet toekijken hoe mijn stiefvader haar gelden op doet .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 23 okt 2007 20:52

verwijderd
Laatst gewijzigd door Creatief op 19 feb 2012 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfons

#3 , 24 okt 2007 10:29

Van Alfons. Ik ben maar een lezer.
Ik heb vroeger die procedure dat de heerVrederechter zelf aan huis komt toch omzeilt via een document "Omstandig Geneeskundige Verklaring" Art. 488 bis b - Burgerlijk Wetboek - dat de huisdokter invulde en waarin staat: Ondergetekende is van mening dat de onderzochte wegens zijn lichaamstoestand/geestestoestand geheel/gedeeltelijk onbekwaam is zijn goederen te beheren.
In mijn geval was dat dus geheel onbekwaam. Dit formulier brengt u samen met een verzoekschrift binnen op de Griffie van het Vredegerecht en dan loopt die procedure normaliter verder zonder nog veel complicaties.
Ik hoop u hiermee een aanwijzing gegeven te hebben.
Alfons[/url]

Reclame

Lex

#4 , 26 okt 2007 11:25

In principe volstaat het 'medisch attest' van de onbekwaamheid, om de eigen goederen te beheren, om een VB'er aan te stellen.

Een rechter zal niet snel geneig zijn tegen een medisch attest in te gaan. Hij kan wel een deskundige aanstellen.

Maar daarmee is je probleem niet opgeslost! De bewindvoerder betaalt het levensonderhoud, maar is niet bevoegd om te bepalen hoe iemand moet onderhouden worden...

En aangezien je bericht werd gepost in de rubriek 'ERFRECHT'...de aanstelling van een VB'er heeft niet als doel de rechten van de erfgenamen te vrijwaren!

Lex. (ook voorlopige bewindvoerdster)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”