Ik ben op zoek naar een onpartijdige 'derde' die een eerlijk en onpartijdig advies over de situatie kan geven aan de betrokken partijen (gezamenlijk).
Het gaat om een samengesteld gezin (huwelijk), waar de man reeds een zoon had en de vrouw reeds een dochter.
Het huis van de moeder van de man, werd verkocht (bij leven) en het geld (bijvoorbeeld 75.000 euro) geschonken aan de man (reeds getrouwd met de vrouw). In ruil daarvoor, kreeg zijn moeder woonrecht in de gezinswoning van de man & de vrouw. Twee tot drie jaren na de schenking, overlijdt de man (8 jaar geleden). De zoon erft naakte eigendom, de vrouw krijgt vruchtgebruik over de gezinswoning & gelden en houdt de schoonmoeder (met woonrecht) in huis.
De schoonmoeder is nu 89 en slecht ter been, kan niet meer zelfstandig wonen en gaat naar het bejaardentehuis. De schoonmoeder heeft spaargeld en de vrouw is bereid het verschil bij te betalen wanneer het spaargeld van de schoonmoeder onvoldoende zou blijken om gedurende haar leven een eenpersoonskamer in een net bejaardentehuis te houden. De vrouw voert nog - beperkte - zorgtaken uit voor schoonmoeder. Wanneer de schoonmoeder komt te overlijden, is die eventuele erfenis voor de zoon. Daarnaast wil de moeder de verdeling van de erfenis wanneer zij overlijdt tussen beide kinderen 50/50 verdelen. De (stief)zoon ziet zichzelf als eindverantwoordelijke over de schoonmoeder (zijn grootmoeder) en wil weten wat de - financiele - gevolgen zijn door het niet uitvoeren van het woonrecht, de gevolgen van de schenking van 75.000 destijds op toekomstig erfrecht (ten opzichte van de dochter), de rechten m.b.t. de spaargelden van de grootmoeder enz.
Ik ben op zoek naar een ervaren mediator die kan helpen met advies op basis van wetgeving en welwillendheid van de familieleden. Een persoon die de mogelijkheden en verschillende financiële gevolgen en bijbehorende verantwoordelijkheden duidelijk kan communiceren:
- alle rechten en (zorg)plichten van de partijen nu (en hoe daar eventueel op een eerlijke manier van afgeweken kan worden);
- bij overlijden van de grootmoeder;
- en later bij overlijden van de moeder.
Als iemand nu al een mening kan geven over hoe dit wettelijk hoort te gaan, mag dat ook.
Mijn voorkeur gaat echter uit naar een advies in persoon (Vlaams Brabant).
Alvast bedankt,
De dochter