erfenis /schulden

pds
Topic Starter

erfenis /schulden

#1 , 15 feb 2013 15:52

Beste ,

Vandaag ontving ik een brief van een incassobureau .
Er wordt mij gevraagd een bepaalde som te betalen , en gegevens aan hen te bezorgen in welke hoedanigheid ik erfgenaam ben ,
wie de notaris is/was van de oom en of er nog andere erfgenamen zijn ...
Het incassobureau verkreeg mijn naam via het bevolkingsregister ...
De overleden oom heb ik echter in geen 40 jaar gezien en ik werd ook nooit op de hoogte gebracht van zijn overlijden ..
Daarnaast zijn er ook nog een 5 tal zussen van hem in leven ( maw tantes van mij ) .Ook geen van hen had met deze oom enig contact
of werd ooit op de hoogte gebracht van zijn overlijden ..
1 van de zussen had wel via via vernomen dat de oom overleed sept 2011 maar heeft daar nooit enige bevestiging van gehad ....
Ik weet niets van deze oom af gezien het jarenlang geen contact of band met hem te hebben .

Ik contacteerde het incassobureau waarop zij me enkel konden zeggen dat als ik de erfenis niet aanvaard heb , ik niet dien te betalen ?

De brief werd mij toegestuurd in het frans maar over welke schulden het gaat staat er niet in vermeld .

Graag jullie advies ,
mvg
p

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 feb 2013 17:54

Uw oom zal idd heel wat schulden hebben achtergelaten bij zijn dood. De schuldeisers wenden zich nu tot de erfgenamen. Indien er geen kinderen zijn of die hebben allen de erfenis geweigerd , kunnen zij verdergaan naar de volgende in de rij erfgenamen. Dat zijn dan de broers en zussen van de overledene of , bij overlijden , die hun kinderen. Wat u nu moet doen : op de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar uw oom woonde een document gaan tekenen waarop u ook verklaart de erfenis te weigeren. Daarvan stuurt u dat incassobureau een kopie. Laat ook uw tantes dat doen. Want er kunnen nog schuldeisers opduiken.
Indien er tegoeden waren in deze erfenis had men u vroeger gecontacteerd. Vb. een bank of een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pds
Topic Starter

#3 , 18 feb 2013 13:42

Beste Wanton,
bedankt voor je vlugge antwoord ...
Het bizarre in deze situatie is dat geen van zijn zussen een brief kreeg en dat volgens het bevolkingsregister ik de enige erfgenaam zou zijn , althans
dat werd mij verteld door het incassobureau .
Waarom werden dan niet eerst zijn zussen aangeschreven ?
Het is wel zo dat mijn moeder (zijn zus ) reeds 9 jaar geleden overleed en ik haar erfenis wel heb geaccepteerd .Zij bezat niets en er waren ook geen schulden , zou het kunnen dat zij misschien borg stond voor hem ?En
dat men dit nu naar mij verschuift . Jammer genoeg had ik ook geen nauwe band met mijn moeder en toen zij overleed had ik ook al jaren geen contact meer met haar .

Bij het leegmaken van haar huurwoning heb ik nergens een of ander document van borgstelling gevonden .

mvg,
P

Reclame

wanton

#4 , 18 feb 2013 15:00

Het feit dat u de erfenis van uw moeder heeft aanvaard , 9 jaar geleden , verandert niets aan de huidige situatie. U bent nu een wettelijke erfgenaam. Misschien hebben uw tantes reeds de erfenis geweigerd. Doe dat dus ook zelf zo snel mogelijk. Betaal niets , teken niets to. het incassoburo.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pds
Topic Starter

#5 , 20 feb 2013 10:27

Beste Wanton,
andermaal dank voor je snelle en duidelijke antwoord .
Ik nam contact met één van de nog levende zussen ( =tantes) .Zij kregen nog geen brief en weten er verder ook niets over .Volgende week gaan we allen samen naar de rechtbank om afstand te nemen .
ik heb nog één vraag hierbij : zelf heb ik 2 minderjarige kinderen .Moet ik ook voor hen een afstandsdocument laten opmaken ?
mvg,
p

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 20 feb 2013 11:17

ik heb nog één vraag hierbij : zelf heb ik 2 minderjarige kinderen .Moet ik ook voor hen een afstandsdocument laten opmaken ?

Dat zal inderdaad nodig zijn indien alle broers en zussen verwerpen.. Maar aangezien je kinderen minderjarig zijn kunt u dat niet zelf doen. U zal zich tot de vrederechter moeten wenden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pds
Topic Starter

#7 , 21 feb 2013 10:47

Beste ,

roharro , bedankt voor je antwoord .

Maw , alle achternichten en -neven moeten dus nr de vrederechter ?

mvg,
P

ingrid49

#8 , 24 feb 2013 16:23

Beste,
In maart 2009 erfenis van mijn broer aanvaardt onder voorrecht van boedelbeschrijving.
Er werd tijdig inventaris opgesteld met een netto actief dat op 30 maart door notaris werd uitbetaald aan beide zussen.
In juni 2012 worden de erven door het hof veroordeeld tot betaling van een som gelijk aan dit netto aktief.
MAAR
Schuldeiser heeft zich niet kenbaar gemaakt bij de notaris (art. 793 BW) ook niet tijdens de drie jaar na de eerste uitbetaling.(art 809BW)
De erven (mijn zuster en ikzelf) hebben met het uitbetaalde bedrag de erelonen van onze raadsman moeten betalen.
Procedure nam reeds aanvang voor overlijden van mijn broer en hebben deze moeten verder zetten.
Hebben reeds vier maanden geleden onze notaris gevraagd om een akte van vereffening op te stellen met vermelding welke daden van beheer
door de erven werden gesteld maar tot op vandaag niets ontvangen.
Welke rechten heeft de schuldeiser nog nu blijkt dat de erfenis deficitair is geworden.
mvg
I

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”