eigen vermogen aanspreken

yankee
Topic Starter

eigen vermogen aanspreken

#1 , 01 mar 2013 08:51

Situatie:
gehuwd met huwelijkscontract waarbij zowel mijn eigen vermogen als dat van mijn echtgenoot staat beschreven. Wegens overlijden van mijn nonkel erf ik nu een een bepaald geldbedrag. Ik zou dit graag willen toevoegen aan mijn eigen vermogen.

Vraag:
1) hoe kan ik dit laten toevoegen (via aanpassing huwelijkscontract of kan het anders?)

2) ik weet dat zodra ik het geld gebruik voor iets gemeenschappelijk dat het uit het eigen vermogen gaat maar mag ik dan helemaal niets doen met dat geld als ik wil dat het in mijn eigen vermogen zit ... ? Of mag ik bvb. voor mezelf een nieuwe garderobe kopen ? of valt alles dan opnieuw in de gemeenschap ?

Bedankt voor jullie antwoord zodat ik tenminste weet of ik iets ben met die erfenis of dat ik ze beter gewoon in gemeenschap laat gaan ... ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 01 mar 2013 09:53

maar die erfenis gaat helemaal niet in de gemeenschap.
Erfenissen worden aanzien als eigen middelen en die blijven ook eigen.
Zelfs als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen (universeel stelsel zonder huwelijkkscoontract) zijn en blijven erfenissen eigen goederen.
Houd wel het bewijs van erfenis goed.
Als je het geld zou gebruiken voor de aanschaf van iets wat zogezegd in de gemeenschap zou vallen, moet je een attest van wederbelegging laten opmaken: waaruit blijkt dat je geld van de eigen erfenis hebt gebruikt voor de aankoop. Kan je bij een notaris laten deoen (geloof ik)

yankee
Topic Starter

#3 , 01 mar 2013 10:46

Eylis bedankt voor deze informatie - bij de opmaak van onze huwelijksakte had de notaris gezegd dat we dat moesten melden als er eventueel een erfenis/schenking was en dat dat dan ging aangepast worden ... vandaar mijn vraag ... maar blijkbaar was dit overbodig
Ben blij te weten dat ik het geld toch kan gebruiken voor mezelf of voor de gemeenschap en ik luister wel eens rond hoe dat zit met dat attest van wederbelegging.

Reclame

basejumper

#4 , 01 mar 2013 21:59

beste

toch wel even opletten. Goederen uit erfenis zijn inderdaad eigen vermogen. De inkomsten uit eigen vermogen zijn echter gemeenschappelijk. En doorheen de jaren kan er zo een probleem ontstaan. ik geef een voorbeeld. Stel dat je 50.000 euro erft en die laat staan op een spaarrekening of termijnrekening. Alle intresten en de kapitalisatie ervan zijn gemeenschappelijke inkomsten. Je zorgt er dus best voor dat die naar een gemeenschappelijke rekening overgeboekt worden. Als je dat niet doet is het bvb binnen 10 jaar moelijk om uit te maken wat eigen vermogen is, en wat gemeenschappelijk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

eylis

#5 , 04 mar 2013 09:28

basejumper, maar dat blijft toch perfect natrekbaar? Immers van de erfenis is perfect geweten hoeveel ze bedroeg op het moment van de erfenisoverdracht (cfr attesten successierechten, erfopvolging etc)
Hiermee bewijs je hoeveel het initeeel bedrag was. alles wat er op dat bedrag bijgroeit zijn inderdeed gemeenschappelijke inkomsten.
Toch?

wanton

#6 , 04 mar 2013 21:16

In dit geval moeten de gelden uit erfenis wel duidelijk gesplitst blijven van de gemeenschap , door het op een afzonderlijke rekening te zetten. Intresten op gemeenschapsrekening laten zetten. Goed bijhouden waarvoor men uitgaven doet : kleren , een auto,...
Bij overlijden moet dat goed kunnen aangetoond worden. Immers , voor geld wordt er in principe geen onderscheid gemaakt als er kinderen van het koppel zijn. Alle gelden worden als gemeenschappelijk aangeduid. Ook belangrijk om te bewijzen bij echtscheiding.
Men mag en kan eigen gelden ( vb. uit erfenis) aanwenden voor een gemeenschappelijk doel - dit gebeurt heel vaak. Alleen bij echtscheiding en overlijden zonder kinderen wordt er compensatie toegepast.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”