Verdeling van verkoop huis

hgwells
Topic Starter

Verdeling van verkoop huis

#1 , 04 mar 2013 11:37

Ik probeer de oplossing te vinden voor het volgende :

Situatie :
Moeder overleden (2010)
Vader in rusthuis (91 jaar oud)
Waren getrouwd zonder testament
4 kinderen
Het ouderlijk huis wordt nu verkocht
Stel dat het een hypothetische waarde van 400.000 euro heeft

Vraag : hoe gaat de verdeling van deze opbrengst zijn ? (succesierechten eventueel ook)

Kan iemand mij hier (bij benadering) een oplossing voor geven ?

thanks !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 mar 2013 21:28

De helft van de woning is reeds blote eigendom van de kinderen , ieder voor een gelijk deel van moeders helft. Bij ovl van vader wordt dat kosteloos volle eigendom. Vaders deel wordt vererfd : 200.000 € , is elk 50.000 €. Daarop betaalt ieder 3 % successierechten of 1500 €. Daardoor bezit elk kind 1/4 in volle eigendom van het huis.
Deze onverdeeldheid is men niet verplicht zo te houden. Eén der mede-eigenaars kan dan vragen tot uitbetaling of zelfs verkoop.
Indien de verkoop geschiedt voor zijn overlijden , ontvangt vader 55 % van het totaal : zijn helft plus de afkoop van het vruchtgebruik van de andere helft.
Als hij dan overlijdt , betaalt ieder SSR op zijn netto-deel : 3 % of 1500 € tot 50.000 € , 9 % daarboven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

hgwells
Topic Starter

#3 , 05 mar 2013 12:45

ok erg bedankt voor deze analyse !

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”