Schulden na overlijden met minderjarige kinderen

xinixske
Topic Starter

Schulden na overlijden met minderjarige kinderen

#1 , 05 mar 2013 17:27

De vriend van mijn vriendin is 2jaar geleden overleden. Zelf waren ze niet getrouwd. Hij had 1 kind uit een vorige relatie en met mijn vriendin 2 kinderen. Al de kinderen zijn nog steeds minderjarig.
Kunnen de kinderen de schulden van hun vader erven of hoe gaat dit in zijn werk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 05 mar 2013 20:44

Ik meen dat zij de erfenis kunnen weigeren.
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mar 2013 21:27

Ouders dienen via vrederechter en daarna rechtbank eerste aanleg de erfenis te weigeren
http://www.notaris.be/erven-schenken/er ... aanvaarden" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

j.demoor

#4 , 07 mar 2013 09:09

De drie minderjarige kinderen erven van hun vader wat hij nalaat. Zij kunnen de baten niet aanvaarden en de schulden verwerpen.

“Art.378.§ 1. Onder voorbehoud van het bepaalde in artikel 935, derde lid, is de machtiging van de vrederechter vereist om de in artikel 410, § 1, 1° tot 6°...bepaalde handelingen te verrichten waarvoor de voogd bijzondere machtiging van de vrederechter moet verkrijgen...Art.410.§ 1. De vrederechter moet de voogd bijzondere machtiging verlenen om :...5° een nalatenschap, een algemeen legaat of een legaat onder algemene titel te verwerpen of te aanvaarden, wat slechts onder voorrecht van boedelbeschrijving kan geschieden...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

xinixske
Topic Starter

#5 , 07 mar 2013 09:55

Ok dat dacht ik dus ook. Het is gewoon omdat de ex van die vriend beweert dat ze deurwaarders aan de deur krijgt...maar alles is geregeld via een notaris en vrederechter

k.b.

#6 , 07 mar 2013 11:35

De deurwaarder belt misschien aan omdat op dat adres ook twee kinderen wonen die wettelijke erfgenaam zijn van "de schuldenaar".
Dat de deur opengemaakt wordt door hun moeder ...

Gewoon de deurwaarder inlichten dat zijzelf niet gehuwd was met de schuldenaar en dat de twee kinderen die op dit adres verblijven de erfenis hebben geweigerd.
Eventueel afschrift meegeven ...

k.b.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”