vereffening /verdeling via notaris

pds
Topic Starter

vereffening /verdeling via notaris

#1 , 07 mar 2013 14:44

Beste ,

Ongehuwde tante komt te overlijden en laat via testament 9 erfgenamen na .
Via notaris wordt de vereffening en verdeling gedaan .Tante had enkel roerende goederen , bij diverse banken .Er zijn geen schulden .
Notaris zou ons samenroepen eens zij alle documenten van alle banken in haar bezit heeft .Zij stuurde nr alle banken reeds de nodige documenten om de gelden op haar derdenrekening te laten zetten .
Tot zover liep alles duidelijk voor mij .

Nu werd ik door 1 plaatselijke kantoorhouder (waar mijn tante een deel geld had staan )gecontacteerd met de vraag een document bij hem te gaan ondertekenen opdat hij mijn deel op mijn rekening kan zetten .
Volgens deze kantoorhouder moet dit via hem en niemand anders, wij moeten ons deel dan maar doorstorten nr de notaris die dan alles terug zal verdelen ?
Toen ik hem vroeg om dit dan te laten gebeuren in een kantoor dichter bij mij vond hij dat niet kunnen .Te veel documenten om door te sturen en trouwens in zijn visie maar een kleintje om
80 km (enkel! )te rijden om een handtekening te zetten ...

Notaris gecontacteerd maar zij begreep ook niet waarom het hoofdkantoor dit via een plaatselijke kantoorhouder laat doen ...

hoe kan ik dit nu regelen dat ik dit bij een plaatselijk kantoor kan ondertekenen?

graag jullie advies,
p

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#2 , 07 mar 2013 15:01

Ja ... telefoneer eens en vraag of je de som in cash kan meekrijgen .... ????

Vermoedelijk wil deze onafhankelijke agent een paar nieuwe klanten maken ...
Ik begrijp trouwens niet hoe deze kantoorhouder vandaag zou kunnen beschikken over de juiste verdeelsleutel van de gelden ... Indien hij 1/9 van wat hij ter beschikking heeft aan éénieder wil geven zou hij nog eens aardig kunnen opkijken ...

Notaris heeft vermoedelijk van jullie allen wel de nodige machtigingen gekregen om de gelden naar zijn derdenrekening te krijgen.

Laat notaris contact opnemen met de hoofdzetel van deze instelling en hier om uitleg vragen . Deze zullen dan eventueel de notaris doorverwijzen naar deze kantoorhouder ...

Als we de kantoordirecteur mogen geloven heb je een groot probleem als deze man zelf sterft ...
"Volgens deze kantoorhouder moet dit via hem en niemand anders, wij moeten ..."

k.b.

wanton

#3 , 07 mar 2013 17:47

Indien de notaris de gelden uit een nalatenschap 'verzamelt' , is het normaal dat de banken die vraag uitvoeren. Zonder discussie. Hun verantwoordelijkheid eindigt dan. De notaris moet dan instaan voor een correcte toepassing en verdeling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”