kosten schenking

jude
Topic Starter

kosten schenking

#1 , 02 apr 2013 16:23

Onlangs besliste mijn moeder mij mede-eigenaar te maken van haar appartement via een schenking.
Naast de schenkingskosten vermeldt de akte echter dat er na haar overlijden nog een bedrag van 19.000€ moet worden betaald (aan de ASLK) terwijl er geen hypothecaire schuld meer te vereffenen is (sinds de jaren '80). Heeft iemand een idee waar deze kosten vandaan (kunnen) komen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 02 apr 2013 16:52

Vraag dat beter aan uw moeder , de notaris of de bank! ASLK bestaat al 15 jaar niet meer.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jude
Topic Starter

#3 , 03 apr 2013 17:39

Vraag dat beter aan uw moeder , de notaris of de bank! ASLK bestaat al 15 jaar niet meer.
Aanstaande vrijdag hebben wij een afspraak bij de notaris voor toelichting over dit uit de lucht gevallen bedrag en de cryptische formulering.
Ter info de passage uit de schenkingsakte onder 'voorwaarden': 'de goederen worden geschonken voor vrij van alle schulden... met uitzondering van de inschrijving in voordeel van ASLK te Brussel tot beloop van € 19,608,38 voor het toebehoren, ingevolge kredietopeningsakte met hypotheekstelling verleden voor notaris.... op 27 oktober 1976, ingeschreven in het tweede hypotheekkantoor van.... op 12 november 1991....in hernieuwing van 29 november 1976'.

Reclame

wanton

#4 , 04 apr 2013 00:17

Als die schuld ondertussen niet meer bestaat , heeft die hypotheek ook geen betekenis meer.
Een hypotheek , hernieuwd in 1991 , had in 2006 terug moeten hernieuwd worden.
Hypotheek op toebehoren moet eniet betaald worden als de hoofdschuld is voldaan.
Ik durf zo vermoeden dat er geen schuld meer is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”