kosten aanvaarden of niet

pengvs
Topic Starter

kosten aanvaarden of niet

#1 , 16 apr 2013 22:26

Beste

situatie: moeder overlijdt en de 3 zussen komen niet overeen.
1 zus vraagt (via haar advocaat) een som van 50 eur per week voor een periode van 12 jaar voor de was, herstellingen en administratie die ze heeft moeten doen tijdens het verblijf van moeder in het rusthuis.
Moeten we dit zo maar aanvaarden? Zowel de periode (12 jaar) als het bedrag (50 eur/week)? totaal 31.200 eur
Dit zijn we te weten gekomen via een brief van de notaris.
Hoe kunnen we hier het best op reageren?
graag advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabo

#2 , 16 apr 2013 22:54

Waarschijnlijk zijn hier tussen de zussen geen afspraken over gemaakt (niet schriftelijk, niet mondeling)? Je schrijft: "die ze heeft moeten doen". Moeten, of uit eigen beweging? Feit dat dit via de advocaat/ notaris gespeeld wordt duidt op een slechte relatie tussen de zussen?
Vinden de andere 2 zussen dat zij een vergoeding verdient heeft?

Ik vind het op zijn minst vreemd dat bij leven die zus dat geld niet reclameerd, maar pas zodra moeder overlijdt...

Wat ik niet weet is hoe de belastingdienst hiermee omgaat als één van de zussen meer erft dan de anderen.

Even ter overdenking. Mischien is vandaag de dag 50Euro per week een redelijke vergoeding voor dat werk, maar 12 jaar geleden was 50€ (ofwel 2.000bef) veel meer waard.

Succes, Jabo

wanton

#3 , 17 apr 2013 00:27

Dit had best op voorhand besproken geweest of er een vergoeding daarvoor zou gevraagd worden. Misschien had men anders een soort beurtrol voor de was kunnen regelen. Het bedrag van 50 € is wel veel , vrees ik. Maar het principe kan. Dit is dan een schuld van de nalatenschap aan die zus. Zij ontvangt dat bedrag , zonder kosten , voor de verdeling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

pengvs
Topic Starter

#4 , 17 apr 2013 18:34

inderdaad, de relatie tussen de zussen is helemaal niet optimaal. 3 volledig aparte partijen.
Ondanks meerdere voorstellen van ons, om de was aan het rusthuis uit te geven, bleef de zus hardnekkig volhouden om het zelf te doen.
Nu weten we wel waarom natuurlijk.
ivm de 50 eur 12 jaar geleden, dat is een goede opmerking waarmee we rekening kunnen houden.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 apr 2013 19:54

Je kan misschien die 50 € indexeren met TERUGwerkende kracht, dus verminderen met de tijd.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 apr 2013 22:07

Wat kost de was per week/maand in het rusthuis waar uw moeder was?
Wat hebben de andere zussen gedaan voor hun moeder?
Kan die zus dat bewijzen.... hij:zij die beweert moet het ook kunnen bewijzen.
art 1315 Burgerlijk wetboek en volgende
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

pengvs
Topic Starter

#7 , 20 apr 2013 08:31

Wij hebben momenteel de notaris op de hoogte gebracht dat we niet akkoord gaan met de kosten.
Moeten we ook de andere partijen hiervan op de hoogte brengen?
Hoeveel tijd hebben we hiervoor? Moet dit aangetekend of mag dit via mail?
Voor het overlijden van moeder was er, een drietal maanden, een (externe) bewindvoerder aangesteld.
Die heeft ze niet op de hoogte gebracht van de schuld die moeder had tov mijn zus
Graag advies

Creatief

#8 , 20 apr 2013 21:32

Ik zal hier flink en duidelijk een antwoord op geven!
Kinderen zijn onderhoud en hulp aan hun ouders verschuldigd. Kinderen moeten niet vergoed worden voor de klussen die ze doen voor hun ouders. Deze klussen worden gratis gedaan voor hun ouders, uit liefde. Ouders moeten ook niet vergoed worden voor de klussen die ze uit tijdverdrijf voor hun kinderen doen.

De notaris moet beter weten! Deze klusjes worden niet vergoed!
Indien wij ons werk zouden verrekenen naar de ouders toe, dan zouden de andere kinderen bijna helemaal NIETS krijgen uit de nalatenschap. Bij ons is het omgekeerde verhaal, wij hebben steeds hard gewerkt voor de ouders. Eén van de erfgenamen had volmacht over de rekening van de LL ouder. De erfgenaam haalde een bedrag van de rekening als vergoeding voor de was. Jammer voor deze erfgenaam: hij zal dit bedrag terug moeten ophoesten + de intresten hiervan. Dat bedrag komt terug in de nalatenschap.

En dit is nu een vereffening-verdeling, die gerechtelijk gaat!

Die zus heeft dus NIETS te eisen en hier hoef je helemaal niet aan toe te geven! Notaris moet beter weten!
Indien jullie nog niet in een gerechtelijke verdeling zitten van de nalatenschap, dan verzend je gewoon een e-mail naar de anderen toe en naar de notaris. In je e-mail duidt je als optie "gelezen" aan.

Indien jullie gerechtelijk bezig zijn, dan moet die eis via je advocaat gaan, die het op zijn beurt voorlegt aan de (gerechtelijke) notaris.

Natuurlijk indien jullie onderling akkoord gaan om die zus eens even 50 € per week te gunnen, is ook goed om de vrede te bewaren, maar overdreven veel! Ik zou het idioot vinden om haar dat te geven. Ze heeft geen poot om op te staan. Waarom dus haar iets geven?

Er is hier maar één uitzondering op de regel voor het vergoeden van die was, ... enz. en dat is namelijk dat er een schriftelijke overeenkomst was tussen moeder en dochter. Dan wordt dit wel vergoed, maar meestal wordt dat gegeven ten tijde van leven. Ook kan het mogelijk zijn dat de kinderen onderling zijn overeengekomen om die zus te vergoeden, maar ik vermoed van niet. Voor de rest bestaat er geen wettelijk standpunt om die vergoeding te geven.
Laatst gewijzigd door Creatief op 20 apr 2013 21:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Creatief

#9 , 20 apr 2013 21:42

Dit had best op voorhand besproken geweest of er een vergoeding daarvoor zou gevraagd worden. Misschien had men anders een soort beurtrol voor de was kunnen regelen. Het bedrag van 50 € is wel veel , vrees ik. Maar het principe kan. Dit is dan een schuld van de nalatenschap aan die zus. Zij ontvangt dat bedrag , zonder kosten , voor de verdeling.
Wanton, dit kan nooit een schuld zijn van de nalatenschap aan de zus! Geloof me, we staan er middenin! Bovendien hebben we bij het hulp bieden aan onze ouders zelfs een stevige Volvo total loss gereden. Die kosten konden we zelfs niet terugvorderen van de nalatenschap. Zelfs niet de slijtage aan gereedschappen voor het klussen, de nagels, de materialen, ...

Rica

#10 , 25 apr 2013 13:35

Wanton heeft gelijk. Deze 'zorgkosten' kunnen wel degelijk een schuld zijn van de nalatenschap, op voorwaarde dat er een schriftelijke overeenkomst bestaat tussen moeder en dochter en indien de schuld nog niet werd vereffend bij leven.
Maar als er geen schriftelijke overeenkomst bestaat zal de zus alleen vergoed kunnen worden als alle kinderen hiermee akkoord gaan en zal men het nog verschuldigde bedrag niet kunnen aftrekken van de nalatenschap. Het zal in onderling akkoord geregeld moeten worden tussen de kinderen.
En Creatief: je hebt gelijk dat de kinderen, uit liefde, klussen moeten doen voor hun ouders en dat die niet moeten vergoed worden. Maar dan moeten wel àlle kinderen hun bijdrage leveren voor het doen van de klussen, hé. Indien bijvoorbeeld slechts één kind voor alles opdraait, dan lijkt het mij niet meer dan correct dat dat kind daar op een correcte manier voor vergoed wordt! Maar gewoonlijk staan de 'nietsdoeners' dan op de eerste rij om heel hard te roepen dat het gratis en uit liefde moe(s)t gebeuren...
Moraal van het verhaal: probeer vanaf het begin goede afspraken te maken, liefst met àlle betrokkenen, en zet de gemaakte afspraken op papier, ondertekend door alle partijen. Als het dan verkeerd loopt heeft diegene die bijvoorbeeld een ouder verzorgd heeft een bewijs in de hand om zijn zaak juridisch te bepleiten bij de vrederechter.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”