nieuw samengesteld gezin

Corrie
Topic Starter

nieuw samengesteld gezin

#1 , 26 apr 2013 11:09

Ik heb uit een vorige relatie een minderjarig zoontje van 7. Momenteel ben ik al 2 jaar getrouwd met mijn nieuwe partner en we hebben samen ook een zoontje. Mijn oudste zoontje woont permanent bij ons en hij ziet zijn papa zo'n 2 dagen per maand, onregelmatig, wanneer de papa eens tijd heeft. Mijn huidige partner wil graag mijn oudste zoontje adopteren omdat hij als een eigen kind is. Zijn echte papa gaat hiermee niet akkoord. Momenteel zijn we aan het bouwen en ik vraag me af, als we beiden zouden overlijden, erft ons eigen zoontje dan het hele deel van mijn huidige partner en mijn oudste zoontje de helft van mijn deel? Klopt het dat wanneer mijn huidige partner een testament opmaakt dat mijn oudste zoontje ook recht heeft op de helft dat hij dan successierechten zal moeten betalen omdat hij niet het eigen kind is? Van zijn echte papa kan hij niks erven, alleen heel wat schulden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 26 apr 2013 11:44

Je man kan inderdaad een testament opmaken zodat jouw zoontje ook een deel zal erven van hem. Al zijn momenteel de successierechten voor stiefkinderen inderdaad zeer hoog. Maar dat gaat binnenkort veranderen. Neem alvast contact met een notaris om te bekijken hou het geregeld zal worden.
Binnenkort verandert dat erfrecht voor stiefkinderen. En dan zal het mogelijk zijn als stiefkind om aan veel lagere successierechten te erven.
VRaag ook eens informatie over de zogenaamde "kleine" of "gewone" adoptie. Daar moet de biologische vader (dacht ik) geen toestemming voor geven. Dan behoudt je zoon wel zijn vaders naam, maar ontstaat er wel een wettelijke band tussen het kind en de stiefvader.

duma

#3 , 26 apr 2013 16:10

Volgens mij zijn successierechten voor stiefkinderen al geruime tijd gelijk aan die van 'echte' kinderen.

Kinderen erven van hun ouders, niet van hun stiefouders, tenzij die hen bij testament iets nalaten.

Je oudste zoon erft dus automatisch van je ex en van jou.
Je jongste zoon erft automatisch van je man en van jou.

Gezien je man en jij samen 1 kind hebben, kan hij bij testament de helft nalaten aan iemand anders buiten zijn eigen zoon.

Wat je ook kan overwegen is kleine adoptie: Hierbij blijft de band met de vader en diens familie behouden, maar kan je qua erfenis de kinderen wél gelijkstellen.
Ga eens langs bij een notaris.

Reclame

eylis

#4 , 26 apr 2013 18:38

toch wel Duma, ik denk zelfs dat de nieuwe wet van kracht is: er is altijd een beschikbaar deel van de erfenis die je kan toewijzen aan een persoon naar keuze (en per testament) maar vroeger moest het ervend stiefkind daar evenveel zware successierechten op betalen als een vreemde persoon.
Nu (al)kan een stiefkind erven aan de zelfde successietarieven als een eigen kind.
In de nieuwe wet kunnen de erflaters én de erven zelfs samen in een overeenkomst kunnen vastleggen dat zowel de eigen kinderen als stiefkinderen evenveel zullen erven.Maar iedereen moet er dus mee akkoord zijn.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”