Begrafeniskosten moeder

zonecheffht
Topic Starter

Begrafeniskosten moeder

#1 , 08 mei 2013 10:27

Ik kom uit een gezin van vijf kinderen. Onze moeder is opgenomen in een rusthuis en drie van de vijf kinderen moeten een wettelijke bijdrage leveren daar moeder onvermogend is.Hoe je het ook draait of keert vroeg of laat zal moeder overlijden en zal ze moeten begraven worden.Daar wringt net het schoentje. Nu zijn er maar twee van de vijf kinderen (ikzelf en mijn oudste zus) die willen betalen. Wij zijn hiervoor reeds aan het sparen.Naar de info die ik echter al eens opgevangen heb zouden alle kinderen, alle kosten, moeten betalen van eventueel drie maanden voor overlijden (opname ziekenhuis) als de begrafeniskosten, ongeachte of men zich laat onterven of niet.De bedoeling van de andere drie kinderen is dan ook om ons voor alle kosten te laten opdraaien.Mijn concrete vraag naar jullie toe is dan ook.

Is het werkelijk zo dat iedereen moet betalen?

Als moeder komt te overlijden en begraven moet worden hoe moeten wij zorgen dat de andere drie kinderen toch (indien wettelijk) hun bijdrage ook betalen?

Moeten wij dit eerst zelf betalen en terugvorderen via rechtbank of is er een andere manier om ze te verplichten te betalen?

Het factuur misschien laten opmaken door het OCMW, wij ons deel daar aan betalen en de rest via OCMW laten opvorderen naar de andere kinderen toe?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 mei 2013 11:33

Indien de begrafeniskosten niet kunnen betaald worden uit de tegoeden van de overledene , kunnen ( en zullen) de kinderen verplicht worden die te dragen. En het is niet omdat men geen onderhoudsbijdrage moet betalen voor het rusthuis , dat dat ook van toepassing is voor de laatste kosten. En ook , de erfenis weigeren heeft geen zin. De kosten door het OCMW laten dragen , lukt tegenwoordig ook niet meer. Daar kijkt men naar de situatie van de kinderen-erfgenamen. Er kan misschien een regeling gevonden worden met het OCVMW , maar niet ten laste van het OCMW. Een vrederechter zal normaal ieder kind laten delen in de kosten.
Bespreek één en ander met mekaar op voorhand.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

alainsch

#3 , 08 mei 2013 13:43

Klopt: alle kinderen zijn verantwoordelijk voor de betaling van de begrafeniskosten, ook na het verwerpen van de erfenis.

Tip (die ik ook had kunnen gebruiken): Let op met de factuur van de begrafenisondernemer: als die "opdracht" krijgt van één van de kinderen, dan zal hij zijn betaling kunnen eisen van die "opdrachtgever". Dat kind moet dan achter het geld aan gaan bij de andere kinderen. In mijn geval is dat redelijk goed verlopen, maar 't kan ook anders uitdraaien...

Alain

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”