Voorschot op erfenis na overlijden begunstigde?

Liesje86
Topic Starter

Voorschot op erfenis na overlijden begunstigde?

#1 , 14 mei 2013 18:27

Dag iedereen,

Mijn vriend heeft van zijn ouders een bouwgrond gekregen als "voorschot op de erfenis", in de notariële acte hebben ze laten opmaken, dat zijn ouders 5 jaar het recht hebben deze schenking ongedaan te maken indien hun zoon iets overkomt, of hij oneerbiedig zou doen (dat is nu 3j geleden).
We zijn niet getrouwd.
Sinds 8 maanden hebben wij samen een dochtertje, die officieel door hem erkent is als dochter op het gemeentehuis (aangezien we niet getrouwd zijn).

Nu hebben we lopen denken wat er zou gebeuren als hij zou overlijden, en is dit:
- Ons dochtertje kan niet onterft worden door zijn ouders, maar ze is nog >18j, dus het huis wordt openbaar verkocht, en de opbrengst wordt op haar naam vastgezet tot haar 18e. We staan dan beiden op straat, aangezien ik geen recht heb op vruchtgebruik.
- De grond gaat terug naar mijn vriend zijn ouders, maar ze moeten ons dochtertje 'uitkopen' uit het 'gebouw'.
- Alles gaat naar zijn ouders.
- Zijn ouders kunnen de schenking op Amber haar naam zetten, en ik mag vruchtgebruik hebben?

Dan is er nog eens het bijkomend probleem dat de hypotecaire lening van het huis zelf op naam staat van mijn vriend en zijn ex-vriendin. We hebben al alles geprobeerd om die naam eraf te krijgen, en mijn naam erop, maar ze doen moeilijk en er is heel onduidelijke communicatie. Onze notarisch heeft ons gezegd, dat dit simpelweg opgelost zou zijn door te trouwen, waar we voorlopig nog niet de financiële middelen voor hebben...

Nuja, de hoofdvraag is dus:
"Wat gebeurt er met mijn dochtertje en mij als mijn vriend overlijdt?"

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 mei 2013 18:36

De grond gaat terug naar de ouders alsook het huis ingevolge het recht van natrekking.
Maar uw dochter moet vergoed worden voor de constructie op de grond (minus de nog openstaande lening).

Uzelf erft niets.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Liesje86
Topic Starter

#3 , 14 mei 2013 19:23

Is dat ook zo als we wél getrouwd zouden zijn?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”