broer heeft schulden - regelen via testament of hypotheek?

djkozz
Topic Starter

broer heeft schulden - regelen via testament of hypotheek?

#1 , 15 mei 2013 21:26

Beste,

Situatie:
- Ik heb vanaf 2jaar geleden tot nu al 10000€ geleend aan mijn broer, die in financiële moeilijkheden zit.
- Ik heb tevens in die periode 4000€ geleend aan mijn ouders, die daardoor ook wat in financiële moeilijkheden geraakt zijn.
- Broer en ouders kunnen mij niet terugbetalen.
- Ouders beschikken over een afbetaald huis, ong 170000€
- Ouders vragen nu zelfs opnieuw 1500€ te lenen van mij.
- Ouders stelden vroeger reeds voor om deze scheve situatie recht te trekken, ttz op één of andere manier ervoor zorgen dat ik méér zou erven dan mijn broer.
- Er bestaat een soort schuldbekentenis van mijn broer maar dit zegt enkel dat de schulden zullen betaald worden bij erfenis. Volgens mij voldoet het ook niet aan de vormvereisten. Het werd niet opgemaakt met advies van/ door notaris.

Welke mogelijkheden zijn er?
1. Ik laat, in overleg met ouders, een hypotheek leggen voor 14000€ op het huis.
2. Ouders schrijven een testament waarin ze mij méér toebedelen.
3. Ouders schenken een deel.
4. We maken 2 notariële leningsaktes: ik - broer en ik - ouders, waarin terugbetalingsmodaliteiten worden beschreven.

Bijkomende info:
- Mijn broer heeft afstand genomen van mij, ondanks mijn steun en wil geen contact meer met mij.
- Met mijn ouders heb ik nog contact hoewel dat al wat bekoeld is.
- Mijn broer heeft nog schulden, dus een lening terug betalen kan hij bijna zeker niet.
- Ik wil toch zekerheid dat ik het geleende bedrag ooit terug zie, en wel met rente (enkel voor de geldontwaarding)

Wie heeft briljante ideëen?

Bedankt,
vr gr

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 16 mei 2013 09:22

djkozz, een goede raad: zelfs al zou je een wettelijke afspraak of akte opstellen ivm met de erfenis, zodat je je gelden terug kunt rekuperen. Het is géén goed idee en weet je waarom?
Uit je verhaal blijkt dat jij de goede sok bent die telkens je famillie uit de nood helpt als ze financiele problemen hebben. Ik lees ook dat de contacten niet echt warm en close zijn. (Persoonlijk bedenk ik daarbij, niet echt ok van hun kant, gezien het feit dat je financieel bijgesprongen hebt)
Ik heb zo het vermoeden dat - als je ouders zo regelmatig geld tekort komen, maar wél een eigen woning bezitten, het wel eens zéér goed zou kunnen dat tegen de erfenis het huis opgesoupeerd zal zijn, of de schulden de waarde van het huis zelfs overtreffen. (vergeet niet dat ze over een tijdje misschien ook naar een bejaardenhuis moeten trekken en dat kost geld en als je geen financiele buffer hebt, wordt het huis dan opgeleefd)
Konkreet komt het er dan op neer dat je je gelden niet zal kunnen recuperen... Want het zal al op zijn. (zéér waarschijnlijk gezien hun financieel profiel)
Dus ik zou je ouders voorstellen dat ze er stilaan over nadenken om het huis te verkopen of te verhuren (en zelf in een kleinere verzorgingsflat te trekken) en jou terug te betalen. Ze kunnen je dan ook een schenking doen ter waarde van de schuld van de broer, zodat later bij de erfenis enkel wat er (niet meer) overschiet te verdelen is.

wanton

#3 , 16 mei 2013 16:59

Welke mogelijkheden zijn er?
1. Ik laat, in overleg met ouders, een hypotheek leggen voor 14000€ op het huis.
Dat kan u niet als particulier
2. Ouders schrijven een testament waarin ze mij méér toebedelen.
Is de beste oplossing: ieder apart testament maken
3. Ouders schenken een deel.
Er is enkel het huis , die kosten zijn te mijden
4. We maken 2 notariële leningsaktes: ik - broer en ik - ouders, waarin terugbetalingsmodaliteiten worden beschreven.
Is mi. moeilijk gezien de relatieproblemen
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 17 mei 2013 08:57

“Art.1892Verbruiklening is een contract waarbij de ene partij een zekere hoeveelheid zaken die door het gebruik teniet gaan, aan de andere partij afgeeft, onder verplichting voor deze om aan de eerstgenoemde evenzoveel van gelijke soort en hoedanigheid terug te geven.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Ik heb vanaf 2jaar geleden tot nu al 10000€ geleend aan mijn broer’ + ‘Ouders vragen nu zelfs opnieuw 1500€ te lenen van mij‘

Indien uw ouders daarmee akkoord gaan dan kan u een leningsakte opstellen waarbij u uw 10000€ schuldvordering op uw broer aan hen overdraagt en zij (10000 + 1500)€ van u ontlenen. Maak hiervan via een notaris een hypothecaire lening,zodat hun huis niet kan vervreemd worden zonder u terug te betalen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

djkozz
Topic Starter

#5 , 18 mei 2013 15:26

Bedankt voor jullie reacties.
@eylis: volledig eens met je analyse, echter: mijn ouders zijn pas 70, ik kan dat wel voorstellen om te verhuizen naar een kleinere verzorgingsflat maar ze gaan dat bijna zeker weigeren en mijn vader vindt pertinent dat ik maar moet (blijven) bijspringen "zoals het hoort". Wat ik me wel afvraag is of dit kan lonen, maw of de huur in de verzorgingsflat zal kunnen betaald worden met de verhuring van het huis.
In dat geval is deze oplossing te overwegen.

@wanton: 2. een testament kan wel herroepen worden, mijn ouders zijn mij niet zo genegen meer en hebben me bovendien vandaag via dat testament onder druk gezet om geld te geven, waar ik echter niet zal aan toegeven. 4. eigenlijk ben ik het daar eens mee, in die zin dat beiden eigenlijk niet kunnen terugbetalen en ook niet willen terugbetalen. Als drukkingsmiddel zou ik enkel dagvaarding hebben, wat natuurlijk ook niet de wenselijke manier is voor familie (hoewel...)

@j.demoor: persoonlijk vind ik dit een goed idee, als zoiets mogelijk is. U spreekt enkel over de 11500€ maar wellicht bedoelt het totaal van 10000+4000+1500.
Wat ik me afvraag is of er geen juridisch issue komt omdat ik wettelijk erfgenaam ben ook, wanneer we zo'n hypothecaire lening afsluiten?
Het is ook niet de bedoeling dat dit bedrag af gaat van mijn erfdeel. De totale nalatenschap zal er wel door verminderd worden denk ik. Zonder testament (wettelijke regeling) kunnen mijn ouders zoiets echter wel compenseren in het erfdeel, waardoor ik misschien zelfs minder zal ontvangen dan mijn broer. Voor zover er wat te erven zal zijn uiteraard...

Bedankt,

Vr gr

djkozz
Topic Starter

#6 , 18 mei 2013 15:29

Sorry, in de laatste zin staat een fout, ik bedoelde: Mét een testament kunnen mijn ouders zoiets echter wel compenseren in het erfdeel, waardoor ik misschien zelfs minder zal ontvangen dan mijn broer.

Mariette

#7 , 18 mei 2013 16:13

Eventuele schulden moeten wel altijd eerst worden afgetrokken, anders gaat U daar ook nog eens successierechten op betalen. Vermits het een uitstaande schuld is, komt dat bedrag niet eerst in de erfenis zou ik denken.

wanton

#8 , 18 mei 2013 16:25

Eventuele schulden moeten wel altijd eerst worden afgetrokken, anders gaat U daar ook nog eens successierechten op betalen. Vermits het een uitstaande schuld is, komt dat bedrag niet eerst in de erfenis zou ik denken.

Inderdaad , Mariette. Die lening moet als schuld ( van de nalatenschap) eerst terugbetaald worden en blijft dan buiten de erfenis.

"Maak hiervan via een notaris een hypothecaire lening,zodat hun huis niet kan vervreemd worden zonder u terug te betalen.."

In een vorig leven heb ik geleerd dat een particulier geen hypotheek kan nemen.

Maar als men er vanuit gaat dat er geen erfenis zal zijn , heeft al hetgeen we hier hebben verteld , geen zin.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

djkozz
Topic Starter

#9 , 18 mei 2013 16:55

@Wanton: ik zal woensdag bij mijn notaris navragen of zo'n hypothecaire lening als particulier op het huis van mijn ouders niet mogelijk is.

Maar misschien kunnen mijn ouders wel lenen bij de bank met een hypotheek op het huis. De vraag is dan of het geld kan gebruikt worden om mij uit te betalen.

krisbe

#10 , 18 mei 2013 17:20

Is in Belgische regelgeving ergens bepaald dat een particulier geen hypotheek als waarborg voor een schuld kan bekomen ?

In Nederland lijkt dit wel te kunnen volgens volgende tekst : http://www.vanloenen-degroot.nl/dienste ... s.asp?id=8" onclick="window.open(this.href);return false;

Het recht van hypotheek vervalt meestal nadat de lening geheel is afgelost. De notaris maakt dan de inschrijving in de openbare registers ongedaan. Dit gebeurt bij een notariële akte van vervallenverklaring (royement). De hypotheekhouder (de financier) moet hiervoor toestemming geven. Als de hypotheekhouder (de financier) een particulier is, dan doet de huiseigenaar er goed aan zelf in de gaten te houden dat een akte van royement wordt opgemaakt na aflossing van schuld.
Bij overlijden van de financier behoeven de erfgenamen immers niet op de hoogte te zijn van het feit dat de schuld wel is afgelost maar de inschrijving van het hypotheekrecht nog niet officieel is doorgehaald.

Is het recht van hypotheek te bekomen (als waarborg) dan enkel weggelegd voor financiële instellingen ?

K.

djkozz
Topic Starter

#11 , 19 mei 2013 20:57

Ik denk wel degelijk dat een particulier een hypotheek kan vestigen op iemand's onroerend goed: volgens mij is dit een 'bedongen hypotheek":

"
Art. 44. De wettelijke hypotheek is de hypotheek die uit de wet ontstaat.
De bedongen hypotheek is de hypotheek die afhankelijk is van overeenkomsten en van de uiterlijke vorm van akten en contracten.
De testamentaire hypotheek is de hypotheek die door een erflater wordt gevestigd op een of meer onroerende goederen, bepaaldelijk aangewezen in het testament, tot waarborg van de door hem gemaakte legaten.

Art. 76. De bedongen hypotheek kan slechts worden toegestaan bij een authentieke akte of bij een in rechte of voor notaris erkende onderhandse akte.
"

djkozz
Topic Starter

#12 , 22 mei 2013 21:09

Feedback van notaris:
- een particulier kan wel degelijk een hypotheek leggen op een onroerend goed, via een akte, dat kost wel zeker 3000€
- als oplossing stelt de notaris echter een gewoon onderhands leningscontract voor, dat wordt op tafel gelegd op het ogenblik van de verkoop van het huis

bedankt
grz

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”