#5 , 18 mei 2013 15:26
Bedankt voor jullie reacties.
@eylis: volledig eens met je analyse, echter: mijn ouders zijn pas 70, ik kan dat wel voorstellen om te verhuizen naar een kleinere verzorgingsflat maar ze gaan dat bijna zeker weigeren en mijn vader vindt pertinent dat ik maar moet (blijven) bijspringen "zoals het hoort". Wat ik me wel afvraag is of dit kan lonen, maw of de huur in de verzorgingsflat zal kunnen betaald worden met de verhuring van het huis.
In dat geval is deze oplossing te overwegen.
@wanton: 2. een testament kan wel herroepen worden, mijn ouders zijn mij niet zo genegen meer en hebben me bovendien vandaag via dat testament onder druk gezet om geld te geven, waar ik echter niet zal aan toegeven. 4. eigenlijk ben ik het daar eens mee, in die zin dat beiden eigenlijk niet kunnen terugbetalen en ook niet willen terugbetalen. Als drukkingsmiddel zou ik enkel dagvaarding hebben, wat natuurlijk ook niet de wenselijke manier is voor familie (hoewel...)
@j.demoor: persoonlijk vind ik dit een goed idee, als zoiets mogelijk is. U spreekt enkel over de 11500€ maar wellicht bedoelt het totaal van 10000+4000+1500.
Wat ik me afvraag is of er geen juridisch issue komt omdat ik wettelijk erfgenaam ben ook, wanneer we zo'n hypothecaire lening afsluiten?
Het is ook niet de bedoeling dat dit bedrag af gaat van mijn erfdeel. De totale nalatenschap zal er wel door verminderd worden denk ik. Zonder testament (wettelijke regeling) kunnen mijn ouders zoiets echter wel compenseren in het erfdeel, waardoor ik misschien zelfs minder zal ontvangen dan mijn broer. Voor zover er wat te erven zal zijn uiteraard...
Bedankt,
Vr gr