Indien je akkoord gaat met hun voorstel, dan teken je gewoon. Dit neemt maar enkele minuten in beslag. Je kan eventueel op voorhand per mail of per post de verdeling opvragen.
Ik denk niet dat het mogelijk is elk afzonderlijk te tekenen. Je kan dat eens vragen.
En waarom niet ?
Ze zullen dat wel wekelijks voorhebben denk ik. Bij ons is er ook een probleem. Het probleem is ikzelf en mijn broer, ze kunnen maar wachten achter onze handtekeningen.
Verder, bij een aankoop van een vorige woning door mij, was er ook één eigenaar die niet wou komen, en die had al getekend, dus ik denk wel dat het kan.
Indeed ... mijn vrouw werkt als advocate die tevens notariaat heeft gestudeerd vrij veel voor één notaris in onze omgeving. En die komen daar dus echt vanalles tegen ...
Om bij wijze van spreken niet wekelijks de politie te moeten bellen maken die al direct komaf met zaken die mogelijks tot discussies leiden.
- wettelijke regeling wordt uitgewerkt en naar iedereen verstuurd met de vraag voor goedkeuring te komen tekenen. Ze vermelden al dadelijk dat deze papieren ter ondertekening aan de balie liggen ...
- Kom je met vragen dan is het antwoord : "Wij hebben de wettelijk correcte verdeling toegepast ... ; hier tekenen aub ... bij twijfel kan je uiteraard de opgestuurde mail uitprinten en daarmee naar informatie gaan zoeken (vakbond , bank , pastoor, advocaat , BJB , ...) ... de papieren liggen hier nog ongeveer 14 dagen ...
Er zijn in nalatenschappen enkele soorten dossiers die amper vooruitgang boeken ... (althans toch daar)
- Minnelijke regelingen waar er discussiepunten zijn ... het voorstel van de notaris beperkt zich hier meestal tot de vaststelling dat men enkel voor financiele redenen een minnelijke regeling wenst ... en dat is volgens de notaris " NOT DONE" ... Minnelijke regeling vloeit voort uit het feit dat de partijen over de verdeling een akkoord hebben ... dus "elders" akkoord bereiken en dan terugkomen ....
- Dossiers waar er verplicht moet gewerkt worden met "complete boedelbeschrijving" maar waar de omvang van de nalatenschap te gering is opdat de notaris zijn kosten en erelonen naar behoren zou kunnen inhouden.
- Dossiers waarbij minderjarigen betrokken zijn uit gescheiden gezinnen en waarbij de overlevende ouder de belangen verdedigd van zijn kind , en dit tegen de nieuwe partner van zijn / haar ex . Soms nog verzwaard met een onvoltrokken vereffening van het huwelijksvermogen , eventueel nog in combinatie met wanhoopsdaad .... en de daarbijhorende perikelen van SSV ,
Ik heb al brieven van banken gezien die geld uitkeren van een SSV en ineens bijschrijven dat ze afstand doen van het feit dat de gelden aan de juiste partij zijn overgemaakt ... Of ze storten deze gelden naar de notaris met vermelding van twijfel aangaande begunstigde.