Bankuittreksels na overlijden moeder.

ra54
Topic Starter

Bankuittreksels na overlijden moeder.

#1 , 21 mei 2013 18:46

Onlangs is moeder overleden (was al weduwe).
Wij hebben een sterk vermoeden dat er gelden zijn afgehaald en effecten verdwenen.
Is het mogelijk om ONLINE inzage te krijgen van haar rekeningen en verrichtingen op effecten.
Kunnen we meer dan 10 jaren terug gaan, vooral om te zien of er aankopen/verkopen zijn geweest van effecten/obligaties?
Op het plaatselijk kantoor zegt men dat het alleen via papieren uittreksels werkt, tot 10 jaren terug.
Een ex-kantoorhouder zegt dat het via internet (dus online) mogelijk is, indien je zelf klant bent en kan inloggen op die bank.
Hoe moet ik te werk gaan en welke documenten heb ik nodig.
Ik ben in bezit van een "attest van erfopvolging".
Ik ben klant bij dezelfde bank en heb ONLINE-toegang op mijn eigen rekeningen.

reeds bedankt,
ra54

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 21 mei 2013 22:13

Neen, die dagafschriften kan je niet meer online bekijken.
Je kan slechts 10 jaar teruggaan om de bankhistorieken, te tellen vanaf vandaag. Je hebt hiervoor de akte van bekendheid nodig. Je vraagt de bankhistorieken aan bij de hoofdzetel, dienst nalatenschappen. Opgelet, dit kost wel wat centjes: per jaar en per rekening en achteraf voor elke borderel.
Nadat je de brief (e-mail) met de akte hebt verstuurd, word je uitgenodigd om te betalen. Als je betaald hebt, dan versturen ze je de gegevens.
Je kan zicht-, spaar- en effectenrekeningen opvragen.

patjebrussel

#3 , 21 mei 2013 22:25

Dat is interessante info Creatief, ik wist niet dat dit kon.
Waar haal ik die 'akte van bekendheid' ? Notaris ?
En welke hoofdzetel bedoel je ? Die van de bank ?
Kan ik dit ook moeiteloos aanvragen zoals je schreef ? Of moeten de andere erfgenamen akkoord gaan (en dat wil ik net niet natuurijk).
En wat kan dit ongeveer kosten ?
Bedankt.

Reclame

Kali

#4 , 22 mei 2013 04:50

Hangt van bank tot bank af.

Bij sommige banken is dit 10 euro per maand per rekening, bij anderen 10 euro per week per rekening. Enz ...

Creatief

#5 , 22 mei 2013 14:37

Bij de hoofdzetel van de bank natuurlijk.
KBC = 46 € per jaar en per rekening, 10 € per borderel.
Belfius is dan weer duurder.
Je kan kiezen voor welke periode, zelfs voor één dag. Vinden ze het niet, of gok je verkeerd, dan betaal je eveneens.
Andere erfgenamen moeten niet akkoord gaan. Je kan dat op je eentje doen.

Asterx

#6 , 22 mei 2013 19:33

je kan dit inderdaad als één van de ... erfgenamen opvragen, niet iedere erfgenaam dient akkoord te gaan.
dagafschriften bij Argenta kosten 5 euro per dagafschrift voor overlijden.

Creatief

#7 , 22 mei 2013 19:55

je kan dit inderdaad als één van de ... erfgenamen opvragen, niet iedere erfgenaam dient akkoord te gaan.
Een beetje nauwkeuriger a.u.b.!
Argenta is de enige spaarkas, die niets vrijgeeft.
Goed voor jezelf als je een dagafschrift kwijt bent, maar om rekeningen na te pluizen van overledenen, neen hoor!

ra54
Topic Starter

#8 , 24 mei 2013 09:21

Zoals ik hier lees, kan dit nog een dure zaak worden.
10 (jaren) X 3 (rekeningen) X 50 € (per jaar) = 1500 €.
Spijtig dat dit niet online gaat (in deze tijd !).
Reeds bedankt voor de antwoorden.
:idea: Indien iemand nog uitleg hierover heeft, graag.

k.b.

#9 , 24 mei 2013 10:13

.
Laatst gewijzigd door k.b. op 28 mei 2014 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

basejumper

#10 , 26 mei 2013 19:46

Je kan best inderdaad op voorhand de kostprijs opvragen langer dan 10 jaar lukt niet. Online evenmin omdat die archieven niet permanent gestockeerd worden. Daarenboven is de online toegang enkel mogelijk voor (volmacht)houders en bij overlijden vallen volmachten weg.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

lachertje

#11 , 16 jun 2013 20:03

wij hebben ooit uittreksels van de bpost aangevraagd, niet te doen, zo duur was het

ra54
Topic Starter

#12 , 21 jun 2013 09:59

ik zal bij de bank aanvraag doen voor de uittreksels van 8 9 en 10 jaar terug.
Hiervoor is in de hoofdzetel een contact, speciaal voor deze gevallen.
Het is dus niet mogelijk om dit online te doen.

Allen bedankt.

Asterx

#13 , 17 jul 2013 14:10

Een beetje nauwkeuriger a.u.b.!
Argenta is de enige spaarkas, die niets vrijgeeft.
Goed voor jezelf als je een dagafschrift kwijt bent, maar om rekeningen na te pluizen van overledenen, neen hoor!
Als Argenta een attest van erfopvolging heeft (bewijs dat je wettelijke erfgenaam bent) + schriftelijke aanvraag voor de dagafschriften, kan de erfgenaam deze bekomen. Let op: het kantoor geeft deze niet mee aan de erfgenaam, want hij kan deze niet opzoeken. Maar deze worden steeds vanuit de hoofdzetel verstuurd naar de erfgenaam.

Om tientallen jaren na te pluizen, wordt meestal aangeraden om te starten met rekeningoverzichten op te vragen en van daaruit verder te vragen naar de dagafschriften.

patjebrussel

#14 , 16 sep 2013 12:27

Heb je nu een ATTEST of AKTE van erfopvolging nodig voor opvragen rekeninguittreksels ?

Creatief

#15 , 18 sep 2013 10:30

Ja, je hebt een akte van bekendheid nodig om gegevens op te vragen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”