Ouderlijk huis kopen voor overlijden langstlevende ouder

caravagesk
Topic Starter

Ouderlijk huis kopen voor overlijden langstlevende ouder

#1 , 11 jun 2013 10:32

In 2010 overleed mijn vader. Mijn moeder heeft dus vruchtgebruik en mijn broer en ik zijn voor 1/4 blote eigenaar. Mijn broer woont nog steeds in bij mijn moeder en wil er ook na haar overlijden blijven wonen.

Is het voor hem fiscaal voordeliger om het ouderlijk huis nu al te kopen of kan hij beter wachten tot na het overlijden van mijn moeder. Hij moet dan maar 1% registratierechten betalen ipv 10. Of zijn er andere middelen om

Wat zijn de gevolgen voor mezelf? Is het voor mij fiscaal voordelig of nadelig indien hij de woning nu of na het overlijden koopt?
Het probleem is dat wat extra geld nu welkom zou zijn ivm verbouwingen ed.

Mijn moeder is 75 en haar vruchtgebruik moet afgekocht worden. Dus 16% of 24% volgens de tabellen. Moet ik dit eveneens afkopen? Is er een notariële akte nodig?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 jun 2013 15:45

De waarde van het vruchtgebruik voor een vrouw van 75 jaar wordt geschat op ong. 30 % , rekening houdend met de recentste sterftetabellen.
Dit betekent : dat uw moeder ( 50 + 30% van 50 =) 65 % van de totale prijs dient te ontvangen. Elk van de kinderen heeft dan recht op 17.5 % voor hun 1/4 BE.
Indien broer de woning volledig wil kopen , dient hij dus 82.5 % te betalen aan moeder en uzelf. Iedereen moet akkoord zijn voor deze verrichting.
De registratierechten bedragen evenwel 2.5 % op de totale waarde. Zo'n zaak gebeurt steeds via een notariële akte, zoals elke verrichting met onroerend goed.
Uw broer kan ook genieten van de fiscale voordelen indien hij een hypothecaire lening aangaat voor deze aankoop.
Het enige dat voor uzelf verandert is dat u nu niets meer kan erven van de woning. Maar moeder ontvangt een grote som , waarvan misschien nog wel iets te verdelen valt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”