vermijden van hoge successierechten

dave44
Topic Starter

vermijden van hoge successierechten

#1 , 01 dec 2007 22:01

Mijn grootvader is al op leeftijd en sukkelt met zijn gezondheid en mijn grootmoeder gaat geestelijk achteruit. Zij kan geen beslissingen meer nemen en is ook niet op de hoogte van de financiën. Aangezien mijn vader reeds overleden is, wilt hij voor mij het nodige doen om problemen te vermijden (zoals hoge successierechten) moest mijn grootvader overlijden.
Wat moeten ze doen? Bij notaris gaan voor een schenking?
Dave

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 02 dec 2007 12:54

Op wat U erft van grootmoeder of grootvader betaalt u 3% successierechten op de eerste schijf van 50.000 eur roerend en 50.000 eur onroerend apart.

Gaat U méér erven dan dat?

(alvast PS: voor een schenking van roerend heeft U geen notaris nodig)

dave44
Topic Starter

#3 , 02 dec 2007 21:10

ja, het eigendom van mijn grootouders bevat 2 huizen van aanzienlijke waarde + een aantal oldtimers. Ik schat een waarde van 400.000 euro.
Wat moet ik doen om mij NIET blauw te betalen aan successie-rechten moest ik erven?
Alvast bedankt voor uw advies Dino.

Reclame

wolf2

#4 , 02 dec 2007 22:21

a) Willen zij nog die 2de woning behouden bij leven? Wilt U die 2de woning wel erven en later bezitten? Als U ze gaat verkopen, is het beter dat te doen voor de erfenis!
Een mogelijkheid is ze te verkopen en dus om te zetten in roerend.
Roerende goederen kunnen gratis geschonken worden als de schenker nog 3 jaar blijft leven. Is er toch een overlijden binnen de 3 jaar, dan gelden de successierechten.

b) Indien beide huizen blijven, kan er een berekening gebeuren als volgt: schenking van onroerend voor een deel (1/4, 1/3, ...) zodanig dat de schenkingsrechten nog redelijk blijven; 3 jaar later opnieuw schenking van een volgend deel. Dat is af te wegen tegen de aktekosten (elke keer); de levensverwachting speelt ook mee natuurlijk.

In het algemeen: de schijf 27% begint aan 250.000 euro, roerend en onroerend apart. Bij het eerste overlijden erft de langstlevende het vruchtgebruik, berekend volgens zijn/haar leeftijd. Vanaf 80 jaar is dat nog 8% waard (de blote eigendom = dan 92%); op de helft van die huizen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”