(Tijdelijk) Vruchtgebruik afdwingen en andere vragen

KEB
Topic Starter

(Tijdelijk) Vruchtgebruik afdwingen en andere vragen

#1 , 17 jun 2013 01:31

Beste forumleden,

Ik zit met een juridische vraag waarop ikzelf het antwoord nergens kan terugvinden en hoop dat iemand van jullie aan de hand van deze korte situatieschets er raad mee weet.

Vorig jaar in september is mijn oma, die tegenover mijn ouderlijk huis woonde en waar ik tot op vandaag inwoon, overleden aan een agressieve kanker. Mijn oma heeft in een vorig, stukgelopen huwelijk 2 kinderen ter wereld gebracht, zijnde mijn moeder en mijn tante. Na haar scheiding van haar eerste man heeft ze nog 35 jaar, tot haar dood, samengewoond met haar vriend, zonder te trouwen weliswaar. Na haar dood had ze dus slechts 2 erfgenamen, mijn moeder en tante. Tijdens haar leven heeft ze er meermaals op gehamerd dat, als ze ooit sterft, haar huis in geen geval openbaar verkocht of verhuurd zou mogen worden aan derden buiten de familie. Momenteel woon ik nog deels in het huis en deels in een ingerichte woonchalet in de tuin. Oma's vriend, die ik al mijn hele leven ken als mijn bompa, heeft nog een eigen woning waar hij nu 4 a 5 dagen per week verblijft.

Aanvankelijk zou mijn tante haar huidig huis te koop aanbieden en met dat geld mijn moeders erfdeel uitkopen, om dan uiteindelijk tegenover mijn moeder en vader te komen wonen. Op zich een strak plan, ware het niet dat mijn tante al meer dan 20 jaar een alcoholprobleem heeft en als ze gedronken heeft er geen rationele weg meer mee te bevaren is. In het verleden, toen mijn oma nog leefde, gebeurde het bijna dagelijks dat ze dronken bij oma toekwam om allerhande scènes te maken, met als hoogtepunten (of dieptepunten, hoe je het bekijkt) het slagen, stampen, roepen en het gooien met een schoen naar mijn moeder terwijl oma in dezelfde kamer op haar ziekte-/sterfbed lag. Deze laatste wimpelde onze frustraties altijd af met "Ach, ze heeft weer gedronken, laat ze..." of "je kent ze ondertussen toch al wel hé". Voor oma's mentale welzijn besloten we al die jaren om ons sterk te houden en de lieve vrede te bewaren met haar andere dochter.

Vlak voor en vooral na de dood van oma escaleerde het drankgebruik van tante, alsook de incidenten waarbij ze allerhande verwijten maakte naar onze familie toe. Daarom adviseerde ik mijn moeder dat het niet ideaal is om zo iemand de rest van je leven voor je te hebben wonen. Mijn moeder was zich hier van bewust, maar haar spreekwoordelijke frank viel pas na het voorval van een tweetal maanden geleden.

Mijn oma's eigendom bestaat uit een huis en een tuin met daarin een kleine 2-kamerige, volledig door mij en mijn vriendin ingerichte woonchalet. In de warmere maanden van het jaar slapen we in deze chalet, terwijl we in de wintermaanden slapen in de kamer die oma zaliger mij toegewezen heeft in haar huis. Omdat ons gezin thuis 6 leden telt, kan het soms gebeuren dat wanneer we allemaal thuis zijn, er gemakkelijk 5-6 auto's op straat kunnen geparkeerd staan, zowel aan de kant van oma als aan die van mijn ouders. Op een dag kwam er een vriend van mij op bezoek in de chalet, maar na 15 minuten moest deze al vertrekken omdat mijn meter was toegekomen en een dronken tirade begon af te vuren over het aantal auto's dat geparkeerd stond. Ze sloot nog af met mijn vriend na te roepen dat hij "nooit, maar dan ook nooit meer nog voet op de oprit moest zetten", iets wat niet bepaald getuigt van elementaire beleefdheid. Mijn moeder zag het vanuit haar tuin allemaal gebeuren en werd ook getrakteerd op een forse, irrationele uitbrander. Toen die situatie bekoeld leek keerde ik terug naar mijn chalet voor 10 minuten, iets wat ik misschien beter niet had gedaan.

Mijn tante was stomdronken de straat overgestoken voor een zoveelste nieuwe ronde psychologische oorlogsvoering met mijn moeder omtrent het te erven huis, maar toen mijn moeder hier geen gehoor aan gaf en haar negeerde, kwam ze de oprit opgestammeld en volgde mijn moeder scheldend en roepend langs achter naar binnen, waar op dat moment mijn vader in vergadering was met twee verkopers. Mijn vader, die als buschauffeur bij De Lijn dit soort mensen - en vooral mijn tante - bijna dagelijks onder ogen komt zonder een glimp te verrekken en altijd de kalmte te bewaren. Nadat mijn tante nog een goeie 3 minuten doorgeraasd heeft tegenover mijn moeder, heeft mijn vader zich rustig geëxcuseerd tegenover de 2 aanwezige verkopers en mijn tante op een kalme manier langs het huis naar ons voorpoortje begeleid, terwijl mijn tante naar hem aan het slagen en stampen was. Hij heeft het poortje geopend, mijn tante buitengezet en het poortje dichtgedaan. Daarna heeft mijn tante zich omgedraaid om terug het straat over te steken, maar is ze na twee passen van dronkenschap op onze kiezels gevallen. Gevolg: een bloedende wonde aan haar hoofd en een verdikte pols. Ik kwam net uit de chalet in de tuin toen ik haar het huis van oma in zag gaan en tegen mijn aanwezige bompa begon te roepen dat mijn vader haar op de grond had geduwd en bovendien nog 4 keer - jawel, 4 keer nog wel - op haar onderarm zou gestampt hebben. Gelukkig wist ook mijn bompa beter, want hij had alles zien gebeuren van op de oprit. Ook mijn zus en moeder bevestigden dat ze zelf gevallen is, zonder toedoen van mijn vader. Door het zichtbare bloedverlies aan haar hoofd en haar dikke pols stelde ik aanvankelijk nog voor om zelf met haar naar de spoeddienst te rijden - het blijft een persoon die gewond is. Maar mijn woorden waren nog niet koud of haar Turkse man komt de oprit opgereden waaraan ze dezelfde leugen vertelt. De man in kwestie stormt als een gek naar mijn ouders hun huis, verschaft zich langs achter toegang tot de keuken en begint te roepen (meer half spuwen) vlak in het gezicht van mijn moeder, vragend naar mijn vader, "de smeerlap", die op dat moment met de 2 sanitaire verkopers in onze boilerkelder zat. Hoewel haar Turkse man zich goed en wel bewust is van haar drankprobleem - hij kwam bijna dagelijks bij ons een kop koffie drinken om daarover zijn beklag te doen - en de goede band die ik voordien met hem had, was ik zelfs niet in staat om hem tot reden te brengen. Ineens was ook ik een "rotjong", zelfs nadat ik hem duidelijk had gemaakt dat ze weer maar eens gedronken had en het haar eigen schuld was.

De twee zijn samen in de auto gestapt en weggereden, eerst naar het politiebureau om mijn vader (onterecht!) aan te klagen voor slagen en verwondingen en erna naar het ziekenhuis, waar ze nog geopereerd is aan haar pols. Sinds toen verloopt alle communicatie omtrent de erfenis via mijn bompa, want moeder en tante spreken niet langer met elkaar. Door wat er gebeurd is leek het al helemaal verstandig geworden dat mijn moeder het huis zou kopen, aangezien de twee elkaar niet langer kunnen luchten en tegenover elkaar wonen helemaal een hel zou worden. Ze lieten dus het onroerend goed elk afzonderlijk schatten door hun eigen schatter, dat gemiddelde werd door 2 gedeeld en mijn moeder is zelfs bereid om mijn tante 10.000 euro bovenop haar deel te geven, hoewel ze dan zelf haar hele spaarrekening moet leeghalen. Bovendien heeft mijn tante qua inboedel uit het huis al heel wat dingen ontvreemd, van kristallen figuren met bladgoud tot hele keukenkasten en badkamermeubels aan toe. Hoewel we foto's van voor en na hebben genomen, wilt mijn moeder zo min mogelijk ruzie maken om de erfenis en is van het principe, "Als ze dat mooi vindt, mag ze het meenemen. Zolang het hier maar snel rond is.". Kunnen we met deze foto's nog wat, als het hard om hard gespeeld zou worden?

Een week geleden zou mijn bompa bij mijn tante langsgaan om een voorlopig akkoord tot verkoop op te stellen om er dan mee naar de notaris te gaan, zodat akte kan opgemaakt worden en alles bespoedigd wordt. Zoals we van haar gewend zijn, heeft mijn tante besloten om het tekenen uit te stellen en nog wat "na te denken" over haar beslissing, om nog zoveel mogelijk stokken tussen onze wielen te steken. Ze was zelfs aan het verkondigen dat ze het misschien openbaar wou laten verkopen, tegen haar belofte aan oma in, hoewel ze dan veel meer te verliezen heeft dan dit zekere en erg gunstige voorstel.

Nu komt dan eindelijk de kat op de koord: doordat mijn tante kinderloos is gebleven en buiten haar Turkse man niemand anders meer heeft, heeft ze vroeger veel tijd en aandacht aan mij en mijn broers en zus gegeven, vooral aan mij. Met deze hele situatie die gaande is en afgaande op het verleden van drankmisbruik en het daaraan gepaard gaande slechte karakter, heb ik voor mezelf besloten dat het best is om mijn tante zoveel mogelijk te weren en te negeren. Dit heeft als gevolg dat mijn tante steeds gefrustreerder raakt en nu gaan er geruchten rond dat ze mij en mijn vriendin uit onze chalet in de tuin van oma zou willen zetten, hoewel het momenteel vrijwel zeker is dat mijn moeder nog steeds bereid is het erfdeel + € 10.000 extra van mijn tante te betalen.

Mijn hoofdvraag is nu: kan zij afdwingen dat ik en mijn vriendin moeten vertrekken uit onze chalet, terwijl dat oma's onroerend goed nog in onverdeeldheid is tussen haar en mijn moeder? Uiteindelijk heb ik meerdere malen mondeling overeengekomen met mijn oma, met meerdere getuigen, dat ik op haar eigendom mag blijven wonen. Van mijn moeder mag ik zeker blijven. Bovendien zouden we dan alles moeten verhuizen, terwijl als moeder het huis koopt we terug zouden moeten verhuizen. Dat lijkt me redelijk vergaand en compleet onlogisch.

Wat zijn onze rechten? Welke rechten geniet mijn tante? En hoe kunnen we hier gepast op reageren?

Ik dank u alvast voor het lezen en een eventueel antwoord.

Met vriendelijke groeten,

KEB

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 17 jun 2013 09:01

oeps wat een lang verhaal, maar in het kort:
onroerend goed (huis + chalet) is oma's erfenis voor 2 kindern (moeder en tante) zij zijn nu samen volle eigenaars.
jouw moeder kan jou gerust in de chalet laten wonen.
Maar hoe is de verdeling van het goed, tussen beiden geregeld? Dat is het probleem.
Moesten het nu twee huizen zijn, dan was het duidelijk. elk een huis. Maar dit is quasi onverdeelbaar.
Bovendien, oma's partner, heeft hij vruchtgebruik van de gezinswoning? Dan ligt de beslissing eigenlijk bij hem (of er iemand anders mag wonen) en dan zijn je moeder en tante nog maar naakte eigenaar.

als moeder en tante nu volle eigenaars in onverdeeldheid zijn:
wordt in deze netelige situatie best zo snel mogelijk overgegaan tot uitkoop van tantes deel; dan kan je moeder zelfs samen met jou dat deel overkopen: je moeder als vruchtgebruiker en jij als naakte eigenaar.

als tante niet wil laten uitkopen: dan wordt gedwongen openbare verkoop gevraagd via rechterlijke weg; Dan valt de prijs waarschijnlijk lager, dus tante heeft er alle voordeel bij als ze onderling geregelde uitkoop toestaat.
Rechterlijke "gedwongen" verkoop kan niet geweigerd worden;
En zelfs als oma bij leven gezegd heeft dat ze dit niet wil.Dan zal het toch moeten gebeuren om de zaken correct te regelen.
Ps: of de partner van tante nu van Zwevele of Noorwegen afkomstig is, is in deze materie totaal irrelevant.

KEB
Topic Starter

#3 , 17 jun 2013 16:46

Bedankt voor uw reactie!

Zijn nationaliteit maakt inderdaad weinig uit, ik heb voor de duidelijkheid absoluut geen probleem met buitenlanders.

Oma's partner heeft normaal geen vruchtgebruik over haar woning, ook omdat hij zelf nog over een eigen woning beschikt waar hij tegenwoordig vaker naartoe gaat. Hij blijft wel welkom om in oma's huis te overnachten, wat hij toch nog een 2-3 keer per week doet. Hierover zijn beide partijen akkoord.

Uit uw antwoord kan ik opmaken dat mijn vriendin en ik momenteel weinig te vrezen hebben in onze chalet, klopt dit?

Ik heb toch nog enkele bijkomende vragen.

Stel, je gaat over tot een zogenaamde gedwongen verkoop, is er voor mijn moeder dan sprake van een soort van voorrecht om een eerste bod uit te brengen? Of hoe gaat dat precies in zijn werk?

Mijn moeder heeft onlangs in oma's huis tijdens het opruimen een getypt briefje gevonden waar instaat dat ze aan mijn tante, toen deze laatste 10 jaar geleden ging scheiden van haar eerste man, een bedrag van om en bij de 30.000 euro heeft gegeven om haar huis te kunnen overkopen uit de scheiding. Onderaan het briefje heeft mijn oma zaliger getekend met haar naam en handtekening, maar een datum is niet aanwezig. Kan dit eventueel nog teruggevorderd worden of in korting gebracht worden van tante's erfdeel, en is het überhaupt rechtsgeldig?

Vriendelijke groeten,

KEB

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jun 2013 17:03

En Elke keer dat uw ta,te daar in dronken toestand komt dadelijk politie bellen.
Uw tante zou in die toestand aangifte zou gedaan hebben bij de politie? Die moeten dan toch ook gezien en vastgesteld hebben in wat voor toestand ze was.

KEB
Topic Starter

#5 , 17 jun 2013 17:30

Ze zijn eerst naar het politiebureau gereden, of ze er allebei binnengegaan zijn of enkel haar man, dat weet ik niet. Daar hebben ze haar onmiddellijk doorverwezen naar het ziekenhuis. 's Avonds, als ze al ettelijke uren opgenomen (en wellicht ontnuchterd) was, zijn er dan twee agenten haar verklaring komen afnemen.

Mariette

#6 , 17 jun 2013 18:24

Oma's partner heeft normaal geen vruchtgebruik over haar woning, ook omdat hij zelf nog over een eigen woning beschikt waar hij tegenwoordig vaker naartoe gaat. Hij blijft wel welkom om in oma's huis te overnachten, wat hij toch nog een 2-3 keer per week doet. Hierover zijn beide partijen akkoord.
Woonden uw oma + partner wettelijk samen? Dan heeft die partner sowieso het vruchtgebruik, ook al heeft hijzelf andere eigendommen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jun 2013 18:52

Doorverwezen naar ziekenhuis ...waarom?

Wie heeft haar doorverwezen..... iemand die in staat van dronkenschap op een politiebureau komt moet een papieren spoor nalaten op zijn minst een melding maar in principe een PV wegens openbare dronkenschap.

Vraag dat na.

Als u een verklaring aflegt laat uw in uw verklaring noteren dat u weet/vernomen hebt van persoon X dat uw tante op het politiebureau eerst doorverwezen is ter ontnuchtering naar het ziekenhuis Y te Z omstreeks uur zus en zo.
U stelt dan de vraag of er van die vaststellingen PV is opgesteld? Indien niet waarom niet.....
u kan trouwens eisen dat men wat u zegt letterlijk opneemt in uw verklaring.

KEB
Topic Starter

#8 , 17 jun 2013 19:50

Hoe de precieze zaak verlopen is op het politiebureau is ons ook ontgaan, dat weet enkel mijn tante en haar man. De agenten die de volgende dag bij ons een verklaring kwamen afnemen, zeiden dat ze eerst langs het bureau zijn gegaan en vervolgens naar het ziekenhuis, waar dan later op de avond haar verklaring is afgenomen. Misschien verwarden de agenten op het bureau haar dronkenschap - wat ze overigens goed kan verbergen, toch tot op een bepaald niveau, door jaren gewenning - met een staat van shock. Ze had een lichte, doch bloedende wonde aan het hoofd en haar onderarm stond redelijk dik ten gevolge van haar val. Ik denk dat de agenten haar gewoon hebben doorverwezen om de verwondingen te laten vaststellen, zonder hier al teveel bij na te denken of aandacht aan te besteden, dus de reden van doorsturen was wellicht niet "ontnuchteren" maar gewoon vaststellen. Tegen de avond, toen de agenten haar kwamen ondervragen in het ziekenhuis, was ze waarschijnlijk al grotendeels nuchter.

Of mijn opa en oma wettelijk samenwonend waren moet ik eens navragen, maar wellicht was dat niet het geval en kan je dus veronderstellen van niet.

Iemand toevallig een antwoord op de vragen uit mijn tweede post?

Bedankt voor de interesse!

Groeten,

KEB

eylis

#9 , 19 jun 2013 10:39

Het is de rechter die overgaat tot de beslissingen van gedwongen verkoop als de partijen niet eens geraken.
hij wijst dan een notaris aan die de verkoop zal leiden ik geloof dat dit dan in 1 sessie moet gebeuren.
Eender wie kan bieden. De hoogste bieder wint.
dis geen voorecht van eerste bod of wat dan ook; Dat zou ook niets uitmaken. want een eerste bod kan overboden worden.
Maar je kan wel samen met je moeder (zoals ik al posste) het goed uitkopen: naakte eigendom + vruchtgebruik opgesplitst;
en dat geeft jullie sowieso meer financiele spelingsruimte.

Ik vermoed ook dat je "opa" slechts feitelijk samenwoonde met je oma; Want hun samenwoning dateerde van de tijd dat wettelijke samenwoning nog niet geregistreerd werd. En de meeste (bejaarde) koppels hebben hun burgerlijke toestand nooit aangepast toe de mogelijkheid ingevoerd werd. Maar vraag het je opa best eens.

Papiertje zonder datum moet je eens aan een notaris tonen. Lijkt me weinig rechtsgeldig zo zonder datum.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”