Goederen verdwenen na overlijden

felis_domesticus
Topic Starter

Goederen verdwenen na overlijden

#1 , 22 jun 2013 12:14

Hallo,
na een overlijden zijn de broers en zussen naarstig begonnen met goederen verslepen.
Even daarna is een testament opgedoken, waarbij mijn echtgenote (ex van de overledene) als enige erfgenaam wordt aangesteld.
Volgens de buren is één van de familieleden de dag na overlijden de auto van de overledene komen halen.
De nummerplaat is 3 dagen later geschrapt.
Ongetwijfeld zal mijn echtgenote op deze wagen successierechten moeten betalen.
Wat kunnen we eigenlijk ondernemen om hier meer over te vernemen en stappen welke we kunnen ondernemen?
Volgens de familie heeft de overledene zelf de wagen voor zijn dood verkocht.
De familie is ook aan de haal met alle papieren, waardoor we ook geen verzekeringsgegevens van de wagen vinden.
Mijn echtgenote is reeds naar de politie gestapt om PV op te laten stellen van diefstal, maar de politie weigert dit te behandelen.
Die hebben wel wat opgezocht en gezegd dat ze weten waar de wagen is, maar ze mogen dit aan ons niet zeggen.
Ook DIV laat weten dat ze door privacy toestanden niets mogen laten weten.
Graag hulp & bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 jun 2013 17:08

U zal moeten bewijzen dat de wagen op het ogenblik van overlijden nog niet verkocht was en dus nog eigendom van de erflater.
Indien auto wel verkocht was dan erft u de verkoopsopbrengst van die wagen.
Indien u dat bewijs kunt voorleggen kan u overwegen een geding in te leiden tegen de broers en zussen van de overledene.
Laatst gewijzigd door roharro op 22 jun 2013 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jun 2013 17:41

U kent de nummerplaat.
Deze is blijkbaar drie dagen NA overlijden is geschrapt...hoe weet u dat?
Wie heeft het attest van schrapping?
Politie kan perfect nakijken op wiens naam in België de wagen nu is ingeschreven.
U kan dan aangifte doen van ontvreemding van voertuig met chassisnummer.

Gezien het voertuig verdwenen is NA het overlijden is dit diefstal, misbruik van vertrouwen, oplichting, verduistering van goederen en titels... (wat het juist is zal dan wel blijken).
Het is op dit ogenblik mogelijk niet duidelijk maar dat moet het onderzoek uitwijzen.
Politie MOET hiervan PV opstellen ... teruggaan en hen erop wijzen dat het niet acteren van een strafbaar feit een miskennen aangifteplicht is.
U moet wel een document hebben waaruit blijkt dat u algemeen erfgenaam bent.

Dat ze dat (voorlopig niet mogen zeggen is correct).

Vraag een officier (hoofdinspecteur of commissaris) te spreken.

...
Indien niet in België ingeschreven wordt het chassisnr internationaal gesignaleerd ...
Dus in principe kan men daar echt zo goed als niet mee weg in de EU en aanliggende landen.
Echter niet wachten .... u kan dat vanavond nog doen dan begint het (straf)rechtelijk luik nu al te spelen.
Dan moet er bij de overledene een som geld zijn aangetroffen of op zijn bankrekening.
Ook navraag doen bij zijn verzekering die kunnen ook nagaan wie het voertuig nu verzekerd heeft.
Als het correct is verlopen zal dat dan wel blijken.

Reclame

felis_domesticus
Topic Starter

#4 , 22 jun 2013 19:09

Heel hartelijk bedankt voor jullie reacties.
Ik heb hier inderdaad met een Commissaris gesproken en hij gaf mij het gevoel zelf de dader te zijn. Maar ze stuurden mij wandelen met de mededeling dat ik de zaak maar in de gemeente moest regelen waar de "feiten" zijn gebeurd.
Wat ik weet van de auto is nummerplaat, en Type van de wagen, geen chassisnummer of hoe oud hij was. Via DIV zijn wij er achtergekomen dat de wagen op 24/12 is geschrapt.
Dus ik vraag mij af hoe ik kan bewijzen dat de wagen op tijdstip van overlijden nog in zijn bezit was?? Of als hij (wat ik niet geloof) verkocht zou zijn wie hem heeft gekocht en hoeveel hij hiervoor heeft ontvangen?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”