Nadat haar vader gestorven is, heeft een vriendin voor 25% het naakte eigendom ge-erfd van een huis en een appartement aan zee.
Maar de nieuwe vrouw van haar vader, waarmee hij gehuwd was, kreeg 100% vruchtgebruik van beide. Er is nooit een goede verstandhouding geweest met de vader en zijn nieuwe vrouw.
Deze vrouw die vruchtgebruik kreeg + haar kinderen de andere 75% blote eigendom,
1) willen geen regeling om deze 25% niet afkopen. Kan dit verplicht worden? Zijn er hier regels rond?
2) anderzijds wilt men mijn vriendin nu laten mee betalen voor allerlei verfraaiingswerken aan het huis en appartement.
Welke herstelwerken zijn er voor de vruchtgebruiker en welke voor de blote eigenaar?
Deze vrouw sprak reeds over een bedrag van €16.000 waar mijn vriendin zou moeten 25% van betalen, zo ook voor de herstelwerken van de lift van het appartement aan zee zou ze 25% van de kost van €8000 moeten betalen. Kan dit zo maar?
Kan zij met haar 25% naakte eigendom zich verzet aantekenen dat bepaalde niet noodzakelijke verfraaiingswerken/herstelwerken niet hoeven gedaan te worden?
Mijn vriendin is alleenstaande met normaal bediendenloon, waar ze net mee rond komt (huur - vaste kosten). Als zo een bedragen van haar kunnen geeist worden kan zij dit onmogelijk betalen.
Heb je in zo een situatie ook rechten en niet enkel plichten.
Graag advies