Wie kan me helpen aub? Want weet daar niet zoveel over...

marjorie
Topic Starter

Wie kan me helpen aub? Want weet daar niet zoveel over...

#1 , 05 dec 2007 12:07

Hallo,
Ik ga eerst en vooral mijn verhaal wat uitleggen. Een 16-tal jaren geleden is de vader v mijn vriend overleden, maar hij had toen een eigen huis, maar dan heeft de moeder v mijn vriend na het overleden van haar man nog een tijdje in het huis gewoond maar dan na een aantal jaren is ze hertrouwd en dan was ze verhuisd naar een andere stad(het toenmalig huis was in harelbeke) en nu woont ze dus met haar nieuwe man in Roeselare. Dan heeft het huis een paar jaar leeg gestaan, er woonde niemand in omdat mijn vriend dan ook al wat ouder was en dan is hij bij bij mij komen wonen(in oost-vlaanderen) en dan heeft de moeder besloten om het huis te verhuren aan andere mensen, die mensen hebben daar zeker twee jaar gewoond maar met veel miserie enzo, ze betaalden de huishuur niet enzo van die dingen, en uiteindelijk heeft die moeder die mensen buitengekregen, met veel gedoe met de vrederechter, maar ze kon ze alleen maar buitenkrijgen vermits iemand van haar naaste familie(dus mijn vriend) in het huis kwam, en nu is mijn vriend ermee akkoord om terug naar daar te verhuizen, maar we hebben een paar vragen, mijn vriend heeft toch de helft recht op een deel van dat huis? Want we waren van plan om het huis over te kopen van zijn moeder, zodat het van ons is, maar haar man moeit zich met alles, en ik dacht toch dat hij geen recht had op het huis? Of heeft hij dan toch iets te zeggen? Want hij heeft besloten om daar werken uit te voeren in dat huis alvorens we erin gaan, maar mijn vriend heeft niks gevraagd, we wouden evengoed in dat huis gaan in de staat het nu was, er was eigenlijk niks mis mee, ik zou gewoon wat meer info willen over de rechten en plichten van mijn vriend en zijn moeder aub. Alvast bedankt Soory voor de lange uiteg, en ik hoop dat jullie er wat aan uit kunnen en dat het wat duidelijk is Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 06 dec 2007 14:47

Ik ga ervan uit dat de ouders van uw vriend getrouwd waren zonder huwelijkscontract,dat het huis behoorde tot hun gemeenschappelijk vermogen en dat er geen testament was.

In dat geval bleef moeder volle eigenares van de helft van het huis en erfde het vruchtgebruik op vaders helft terwijl uw vriend de blote eigendom van erfde van vaders helft.Moeders rechten op dit huis behoren tot haar EIGEN vermogen (tenzij zij haar tweede huwelijk sloot met ‘algehele gemeenschap‘).

“Art.605.De vruchtgebruiker is slechts verplicht de herstellingen tot onderhoud te doen.De grove herstellingen blijven ten laste van de eigenaar, behalve indien zij veroorzaakt zijn door het verzuimen van herstellingen tot onderhoud sinds de aanvang van het vruchtgebruik; in welk geval de vruchtgebruiker ook daartoe verplicht is.”(Burgerlijk Wetboek).

De vruchtgebruiker kan dus aan het huis geen andere werken uitvoeren zonder toestemming van de blote eigenaar.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

marjorie
Topic Starter

#3 , 06 dec 2007 17:03

ja ze waren getrouwd zonder huwelijkscontract want heb het eens aan zijn moeder gevraagd.
Dus als ik het goed versta mag zijn moeder geen herstellingen uitvoeren zonder de toestemming van mijn vriend? Vind het echt erg want ook toen er huurders in het huis zaten , en ze betaalden huishuur nam zijn moeder het altijd, maar ik dacht dat mijn vriend daar ook de helft op recht had? Ze heeft altijd het geld voor haar eigen gehouden. Ale de vorige huurders betaalden wel hun huishuur(want hierboven zei ik dat ze het niet betaalden) maar ze waren altijd maanden te laat en die moeder moest er altijd zelf achter vragen achter het geld. Ah en heb nog een paar vraagjes, wij zouden graag dat huis overkopen zodat het volledig van ons is, maar dat moet dan via notaris gebeuren zeker? En hoeveel kosten de diensten van de notaris ongeveer? Vroeger toen de vader van mijn vriend het huis had gekocht betaalden ze er 1miljoen800 voor, dus nu zal het waarschijnlijk meer zijn? En mag die moeder dan zelf een prijs kiezen? Of heeft de notaris daar ook iets over te zeggen, vb het hangt af van de grootte vh huis, hoeveel slaapkamers, tuin, e.d.? Groetjes en ook bedankt voor het antwoord

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 06 dec 2007 23:08

Een eerste consulterend bezoek aan een notaris is gratis.
Misschien zou je best eens een afspraak maken en je vragen rechtstreeks aan die notaris stellen!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”