Vriend heeft schenking gekregen, wat met mij?

AnneliesSs
Topic Starter

Vriend heeft schenking gekregen, wat met mij?

#1 , 05 dec 2007 14:55

Dit is mijn situatie

mijn vriend heeft onlangs een bouwgrond gekocht. Hij heeft de helft van de kostprijs als schenking van zijn moeder gekregen.

Dit is via handgift gegaan en in de brief staan volgende voorwaarden :
-de schenking mag nooit onder gemeenschap van goederen vallen
-de schenking vervalt wanneer hij vooroverlijd zonder afstammelingen in leven

Het plan was om samen te gaan lenen voor ons huis en dit van ons samen te maken. Maar de boekhouder zei dat het het best zou zijn als ook de grond op naam van ons beide zou staan (eventueel met terugwerkende kracht zodat in geval van echtscheidingf zijn gekregen deel niet naar mij gaat), omdat hij anders baas is van de grond en alles wat erop komt.
Bovendien ben ik bang voor wat er met mij gebeurt indien hij inderdaad zou overlijden zonder dat we kinderen hebben. Ik zou het verschrikkelijk vinden om het huis waar wij samen zo hard aan gewerkt hebben te moeten verkopen omdat ik zijn moeder haar schenking zou moeten teruggeven.

Wij zouden dus willen regelen dat de grond en het huis op naam van ons beiden staan en indien één van ons twee overlijd de andere automatisch safe zit.

Bestaan hier manieren voor?
(zonder dat zijn moeder haar voorwaarden moet veranderen, aangezien ik niet denk dat ze dit wil doen?)[/code]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 05 dec 2007 21:49

...mijn vriend heeft onlangs...
...zodat in geval van echtscheidingf ...
Is het je 'vriend' of is het je echtgenoot?

AnneliesSs
Topic Starter

#3 , 06 dec 2007 08:14

Voorlopig nog mijn vriend, maar we zijn wel van plan te trouwen

Reclame

j.demoor

#4 , 07 dec 2007 14:56

Wat betreft ‘de schenking mag nooit onder gemeenschap van goederen vallen’ dient onderzocht of het voorwerp van de schenking de geldsom is,met of zonder belasting van de bouwgrond.Indien de schenking ook de bouwgrond belast dan kan deze voor dat BEDRAG niet in gemeenschap gebracht worden.Die grond kan dan wel voor het overige bedrag in gemeenschap worden gebracht of aan uw eigen vermogen vervreemd worden.

‘de schenking vervalt wanneer hij vooroverlijd zonder afstammelingen in leven’ is de normale toepassing van “Art.951.De schenker kan ten aanzien van de geschonken goederen het recht van terugkeer bedingen, hetzij voor het geval van vooroverlijden van de begiftigde alleen, hetzij voor het geval van vooroverlijden van de begiftigde en zijn afstammelingen. Dit recht kan alleen ten voordele van de schenker worden bedongen.”(Burgerlijk Wetboek).

De ‘geschonken goederen’ betreffen hier enkel de geldsom.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”