Uitbetaling erfenis

lurchman
Topic Starter

Uitbetaling erfenis

#1 , 06 dec 2007 20:58

Mijn broer had volmachten voor mijn ouders. Nu is mijn tante een tijdje geleden komen te sterven. Mijn broer heeft zich van alles aangetrokken maar de erfenis is nooit bij mijn ouders terecht gekomen. Ik vermoed dat hij alles in zijn zakken heeft gestoken. Waar kan ik terecht om te weten wat er precies met de erfenis is gebeurd en wie de erfenis heeft opgestreken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 08 dec 2007 10:41

“Art.143.Onverminderd de bijzondere wetten, reiken de ontvangers der successierechten afschriften of uittreksels van de successieaangiften uit:1° op verzoek van de betrokkenen in rechtstreekse naam, van hun erfgenamen of rechthebbenden;2° op verzoek van derden, tegen bevel van de vrederechter.De uitreiking van voormelde stukken geeft aanleiding tot een door de Minister van Financiën vast te stellen retributie.”(Wetboek Successierechten 31 maart 1936).

Zolang uw ouder,erfgenaam van uw tante,leeft bent u een derde.Zodra die ouder sterft treedt u in diens rechten.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

wolf2

#3 , 08 dec 2007 18:55

Concreet zal U enkel een kopie krijgen van de aangifte van de nalatenschap van uw tante als U zelf die aangifte heeft ondertekend.
In het andere geval heeft U een rechterlijk bevel nodig.

(bemerk dat een ongehuwde tante of een tante-weduwe zonder kinderen of ouders in leven geen reservataire erfgenamen heeft)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”