Vruchtgebruik : hoe lang ?

sylvia52
Topic Starter

Vruchtgebruik : hoe lang ?

#1 , 08 dec 2007 19:49

Ik heb de volgende vraag : mijn moeder heeft het vruchtgebruik van het huis dat reeds aan mij en mijn broer "geschonken" is (lang geleden). Mijn broer heeft zijn deel aan mij verkocht. Ik heb hem toen reeds een deel betaald en het laatste deel wordt hem betaald bij het overlijden van mijn moeder. Indien mijn moeder in een home zou terechtkomen en het huis dus leeg komt te staan, kan ik daar dan over beschikken (en mijn broer zijn deel betalen zoals afgesproken) als zij akkoord gaat ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 dec 2007 20:50

Het vruchtgebruik eindigt bij het overlijden van de laatste der oorspronkelijke vruchtgebruikers. Dwz. dat indien een echtpaar het VG heeft op een woning , dit blijft bestaan tot de laatste van die twee is overleden.
Noteer dat vruchtgebruik meer is dan het mogen bewonen van een onroerend goed. De vruchtgebruiker heeft , indien hij het niet zelf bewoont , recht op de huurinkomsten. Dus , als uw moeder naar het rusthuis gaat en U gaat het huis zelf bewonen , moet U in principe een huur betalen aan uw moeder, ook al bent U de blote eigenaar. U kan het huis pas verkopen , na het overlijden van uw moeder. U verkrijgt dan echter zelf het VG 'kosteloos' , di. zonder successierechten te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sylvia52
Topic Starter

#3 , 09 dec 2007 10:55

Bedankt voor uw antwoord. De Wet zit toch raar ineen hé ? Mijn beide ouders (want toen leefde mijn pa nog) hebben dit huis "geschonken" bij leven aan hun kinderen (en zoals ik geschreven heb, heeft mijn broer zijn deel reeds aan mij verkocht). Ik vond het ook heel normaal dat er een clausule instond dat de langslevende daar mocht blijven wonen zolang ze/hij leefde. Maar ik wist niet dat ik huishuur moest betalen als ik er zelf zou gaan intrekken. Wat heeft die "schenking" dan van nut geweest ? Alleen voor die vrijstelling van successierechten dan ? Maar ik veronderstel als mijn moeder akkoord gaat én mijn broer, dat het dan toch eventueel kan ? Of dan nog niet ?
Laatst gewijzigd door sylvia52 op 10 dec 2007 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

wanton

#4 , 09 dec 2007 18:02

Indien uw moeder afziet - in praktijk - van haar vruchtgebruik door geen huur van U te vragen , kan dat natuurlijk.
Het is alleen als derden daar nadeel zouden van hebben , dat zich problemen kunnen voordoen.
Volgende situatie is een vaak voorkomend geval.
Moeder komt in een rusthuis terecht en kan van haar pensioen de kosten niet betalen. Er zijn ook onvoldoende spaarcenten. Het betrokken OCMW kan eisen dat , voor zij zou tussenkomen , dat moeder haar vruchtgebruik uitoefent en huur vraagt , om daarmee de opleg van de rusthuiskosten te betalen. In plaats van huur te betalen , betaalt U zo eigenlijk de opleg in het rusthuis.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sylvia52
Topic Starter

#5 , 10 dec 2007 13:42

Bedankt voor het antwoord. Ik hoop dat het allemaal niet zo ver moet komen want onze moeder in een home plaatsen is het allerlaatste dat we zullen doen. Maar soms moet het wel hé.
Vriendelijke groeten aan iedereen die de moeite doet om anderen te helpen uit de warboel van Wetten te geraken. :)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”