verbreken onverdeeldheid voor verkoop huis

infovraag
Topic Starter

verbreken onverdeeldheid voor verkoop huis

#1 , 13 jul 2013 11:43

2 jaar geleden is mijn moeder overleden, mijn vader zit in een rustoord.
de erfenis is verdeeld volgens de normale regels, er was geen testament.
We zijn met 5 kinderen
de roerende goederen zijn op een gemeenschappelijke rekening geplaatst, het huis was tot voor kort nog bewoond door mijn vader(hij is voor de helft de helft eigenaar van het blote eigendom & heeft vruchtgebruik, de 5 andere kinderen hebben dus elk 1/10 naakte eigendom).
3 kinderen willen het huis verkopen, de 2 andere niet, vader wil het eigenlijk ook liever verkopen, maar zit natuurlijk met de verdeeldheid onder de kinderen
En zoals zo dikwijls geraken we er met normale gesprekken niet uit.
Ik heb iets gelezen over uit de onverdeeldheid stappen, hoe gaat zo iets ?
kan er een verkoop afgedwongen worden, ook als niet iedereen akkoord gaat?
Ik lees enerzijds dat dit kan, anderzijds dat dit enkel kan als iedereen er mee akkoord gaat ?
Wat zijn de nadelen van het opstarten van zo'n procedure ?

Bedankt voor de feedback!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 jul 2013 20:30

Vader , als gedeeltelijk volle eigenaar en gedeeltelijk vruchtgebruiker , kan gedaan krijgen dat de woning verkocht wordt. De kinderen als blote eigenaars kunnen dat niet. uiteindelijk moet iedere betrokkenen mee de verkoop ondertekenen. Vader kan , om te beginnen , zich wenden tot de plaatselijke verderechter. Het wordt dan wel en openbare verkoop.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”