Situatieschets:
Mijn grootvader trouwde met een Belgische vrouw en had 7 kinderen bij haar.
Hij gaat weg bij mijn grootmoeder en vertrekt voorgoed naar thuisland Algerije en hertrouwt daar.
Wettelijk is hij nooit gescheiden van mijn grootmoeder in België. (Vermoedelijk ook niet gescheiden in Algerije.)
Hij komt te overlijden in 2000 en laat een erfenis na van 120 hectare grond( kan ook meer zijn).
Dit werd op papier verdeeld onder zijn kinderen en er werd hen elk een stuk grond toegewezen.
Eén van mijn ooms is in de jaren '80 "verbannen" naar Algerije wegens zware misdrijven in België.
Hij had op dat moment nog geen Belgische nationaliteit ook al was hij van een Belgische moeder en hier geboren.
Hij bouwt zijn leven daar verder op.
Mijn moeder is geboren in België en is nooit naar Algerije geweest.
In 2007 vraagt de zoon van deze verbannen oom, die in België woont alle geboorteaktes van zijn tantes en ooms (waaronder die van mijn moeder).
Zogezegd om de erfenis in hun plaats te regelen, zodat ze niet heen en weer hoeven naar Algerije.
Mijn moeder geeft haar geboorteakte en een document dat haar gevraagd werd te ondertekenen (waar ik de exacte aard nog van moet achterhalen) mee aan de zoon.
Het blijft een aantal jaren stil en af en toe komen er flauwe berichten dat iedereen in persoon moet gaan tekenen.
Nu heb ik te horen gekregen dat mijn verbannen oom samen met zoon geregeld heeft dat alle grond naar hen gaat.
Dit zouden ze kunnen doen hebben met enkel een geboorteakte van mijn moeder.
De oom heeft de erfenis nu dus op papier in zijn handen.
Wat kan ik hier aan doen? Kan een geboorteakte en een papier dat hoogstwaarschijnlijk niet in het Nederlands was ( de taal die mama praat) ervoor zorgen dat
haar deel van de erfenis kwijt is.