Verkoop ouderlijk huis

evbm
Topic Starter

Verkoop ouderlijk huis

#1 , 01 aug 2013 14:27

Hallo,
Mijn moeder , mijn zus en ik hebben beslist m het ouderlijk huis te verkopen. papa is overleden vorig jaar.
Er dienen schulden mee betaald te worden. het deel dat over blijft gaat dit alleen naar mama of ook een deel naar ons?
Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 01 aug 2013 14:35

Ik durf veronderstellen dat de eigendomsverhouding de normale situatie is : moeder voor de helft eigenaar plus vruchtgebruik de andere helft. De kinderen hebben elk 25 % in blote eigendom. Bij verkoop moeten de kinderen hun deel ontvangen, te weten na afkoop van het vruchtgebruik van moeder. Hoeveel dit is hangt af van de leeftijd van moeder. In plaats van 25 % , krijgen die dan vb. maar 17 %.
Men kan ook een andere regeling treffen : 25 % van de verkoopprijs wordt per kind geblokkeerd , maar de rente wordt ana moeder uitbetaald , zolang die leeft.
De notaris zal jullie die uitleg ook geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

evbm
Topic Starter

#3 , 01 aug 2013 16:10

Bedankt voor uw reactie.
Er staat te weten na de afkoop van het vruchtgebruik..moet dit afgekocht worden?

Mij moeder is er 58, dus nog jong.

La het zou worden vastgezet is dat dan op een rekening waar niemand aankan?

Bedankt!

Reclame

wanton

#4 , 01 aug 2013 18:35

Een vrouw van 58 jaar heeft tegenwoordig nog een gemiddelde levensverwachting van zo'n 31 jaar. Uw moeder heeft volgens de wet het vruchtgebruik op vaders helft van het huis. Om haar gedurende die 31 jaar een minimum intrest te verschaffen is 54 % van die totale waarde nodig. Bij verkoop bekomt moeder ( wettelijk gezien) haar 50 ù plus 54 % van de andere helft = 27 of totaal 77 %. De kinderen verdelen dan maar 23 % of ieder 11.5 % van het totaal. Dit is één manier , waarbij je direct over geld beschikt.
De andere manier is zo. Moeder ontvangt haar 50 % en beschikt daar vrij over. Voor ieder kind wordt 25 % geblokkeerd maar de intresten worden aan moeder betaald , zolang zij leeft. Pas daarna kunnen de kinderen over die gelden vrij beschikken.
Moeder kan natuurlijk ook tevreden zijn met haar 50 % en aan ieder kind 25 % laten betalen , waarover zij vrij beschikken. Zij doet alzo afstand van haar vruchtgebruik.
Praat er samen over en met uw notaris.
Toet-anch-Amon

Erik V
Contacteer: Website

#5 , 08 aug 2013 14:18

Hier wordt toch een beetje kort door de bocht gegaan.

De OP vermeldde "er dienen schulden mee betaald te zijn", schulden kunnen (maar niet in elk geval) het vruchtgebruik van de langstlevende echtgenoot aantasten.

Raadpleeg een notaris of een advocaat met deze vraag want het is een beetje te ingewikkeld om hier te beantwoorden.

wanton

#6 , 10 aug 2013 13:21

Indien er schulden dienen terugbetaald van de huwelijksgemeenschap , dienen die betaald te worden bij de verkoop van het huis. Normaal is dat dan de helft voor moeder en de helft voor vader. Diens deel van de schuld vermindert dan ook het erfdeel van vader. Voor de rest blijft de verdeling behouden zoals aangegeven.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”