Kan iemand eventueel "goede" raad geven ? Waarvoor alvast dank.
Lugubere vragen maar toch noodzakelijk ....
We zijn getrouwd zonder huwelijkscontract en hebben geen kinderen.
Mijn schoonmoeder, waar mijn echtgenoot reeds meer dan 25 jaar geen contact meer mee heeft, leeft nog en is dus zijn erfgenaam.
Voor zover wij weten heeft zij een groot aantal jaren een inkomen genoten via het OCMW, eigendom is er absoluut niet, eerder schulden.
De opvoeding van al haar kinderen waren voor haar niet prioritair en heeft ze aan "derden" overgelaten zoals familie en instellingen.
Mocht zij komen te overlijden dan kan mijn man zich nog steeds laten onterven. Maar kan het OCMW ons eventueel na haar overlijden laten opdraaien voor bepaalde voordelen die zij jarenlang genoten heeft ?
Voor wat betreft de woning en inboedel is er geen probleem. De woning heb ik als alleenstaande aangekocht 15 jaar voor ons huwelijk, daar is dus niks te verdelen naar mijn schoonmoeder toe.
Echter ...... toekomend jaar ga ik met pensioen en trek ik het kapitaal groepsverzekering, wat een niet onbelangrijk bedrag is.
En nu mijn "kapitale" vraag :
Mocht mijn man overlijden voor zijn moeder kan zij dan aanspraak maken op de helft van mijn groepsverzekering ?
Indien ja, hoe kan ik dit veilig stellen ? Eventueel nu nog een huwelijkscontract opmaken ?
Alvast bedankt voor enig antwoord dat ons inzicht geeft.