afkoopwaarde vruchtgebruik - geld vastzetten?

Mariette
Topic Starter

afkoopwaarde vruchtgebruik - geld vastzetten?

#1 , 10 aug 2013 15:13

Om een onroerend goed belast met vruchtgebruik te verkopen, moet men de waarde van het vruchtgebruik eerst afkopen meen ik.

Kan men het ook zo regelen dat men het vruchtgebruik niet afkoopt, maar de tegenwaarde van het onroerend goed (of een deel ervan) vastzet op de bank en de interesten aan de vruchtgebruiker laat?

Of kan dat enkel met de roerende (financiele) goederen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 12 aug 2013 15:22

Volgens mij kan het wel, maar gebeurt het zelden of nooit, omdat men meestal juist verkoopt omdat sommige erfgenamen hun deel uitgekeerd willen krijgen...

Mariette
Topic Starter

#3 , 12 aug 2013 17:19

Volgens mij kan het wel, maar gebeurt het zelden of nooit, omdat men meestal juist verkoopt omdat sommige erfgenamen hun deel uitgekeerd willen krijgen...
De afkoopwaarde kan soms tot 40% en meer oplopen.
Indien men het volledige kapitaal dan vastzet (OK het brengt amper iets op), dan behoudt men tenminste die 40%.

Indien een 50%eigenaar/vruchtgebruiker het pand wenst te verkopen kan men daar niet tegen in gaan. Maar als men die 40% dan niet wenst te verliezen zou men mogelijkerwijze het geld kunnen vastzetten.

De vraag is in feite: kan de vruchtgebruiker de afkoopwaarde opeisen (wat ik natuurlijk zou doen met de huidige interestvoet en moest ik vruchtgebruiker zijn).

Reclame

Lightning

#4 , 12 aug 2013 18:02

Ja

Mariette
Topic Starter

#5 , 12 aug 2013 18:32

In feite kan men dus beter erven van een suikertante of suikeroom, dan van een eigen ouder die een tweede huwelijk aanging en waarbij de tweede echtgenote de verkoop eist én de afkoopwaarde van het vruchtgebruik eist.

In het laatste geval betaalt de erfgenaam dan eerst de successierechten en nadien nog een serieus bedrag aan afkoopwaarde (waar hij dan eerst al successierechten op betaalde).

roharro

#6 , 12 aug 2013 20:34

In feite kan men dus beter erven van een suikertante of suikeroom, dan van een eigen ouder die een tweede huwelijk aanging en waarbij de tweede echtgenote de verkoop eist én de afkoopwaarde van het vruchtgebruik eist.

In het laatste geval betaalt de erfgenaam dan eerst de successierechten en nadien nog een serieus bedrag aan afkoopwaarde (waar hij dan eerst al successierechten op betaalde).
Neen! De blote eigenaar moet enkel erfenisrechten betalen op de waarde van de blote eigendom. De vruchtgebruiker op de waarde van zijn vruchtgebruik.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mariette
Topic Starter

#7 , 13 aug 2013 23:01

Klopt Roharro.

Maar de percentages die de staat gebruikt om de waarde van het vruchtgebruik te bepalen bij het berekenen van de successierechten zijn wel een pàk lager dan de percentages die de notaris gebruikt om later effectief het vruchtgebruik af te kopen van de vruchtgebruiker. (vb lijsten Ledoux)

Men heeft als blote eigenaar dus een hogere waarde waarop met successie betaalt.

roharro

#8 , 13 aug 2013 23:27

Klopt Roharro.

Maar de percentages die de staat gebruikt om de waarde van het vruchtgebruik te bepalen bij het berekenen van de successierechten zijn wel een pàk lager dan de percentages die de notaris gebruikt om later effectief het vruchtgebruik af te kopen van de vruchtgebruiker. (vb lijsten Ledoux)

Men heeft als blote eigenaar dus een hogere waarde waarop met successie betaalt.
Klopt. Die vraag heb ik me ook al gesteld maar er nog nooit een duidelijk, verklarend antwoord op gekregen.
Vraag me af hoe notaris dat gaat verklaren aan de verschillende erfgenamen indien onmiddellijk na de erfenis wordt overgegaan tot omzetting en volledige verdeling....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”