sterfhuisclausule tweede echtgenote

Mariette
Topic Starter

sterfhuisclausule tweede echtgenote

#1 , 14 aug 2013 09:29

situatie:

vader (echtgescheiden) heeft twee kinderen uit eerste huwelijk
vader is hertrouwd en heeft nog eens één kind uit het tweede huwelijk.

Ik weet dat vader zijn tweede echtgenote niet als volledige begunstigde kan aanduiden indien zij niet de moeder van zijn kinderen is.
Maar wat gebeurt er als die 2de echtgenote OOK de moeder van zijn kinderen is?

kan deze vader zijn tweede echtgenote dan wel als volledige begunstigde aanduiden per testament?
of moet hij eerst de kinderen uit het eerste huwelijk hun wettelijk deel gunnen (ieder 30% - eventueel reservataire gedeelte) en dan de overige 30%+reservataire gedeelte rechtstreeks aan zijn tweede echtgenote overlaten? Kan dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 14 aug 2013 12:03

ik zie de link Sterfhuisclausule / testament niet goed...

De sterfhuisclausule houdt een onvoorwaardelijke toebedeling van het gemeenschappelijk vermogen aan één welbepaalde echtgenoot in. Dus ongeacht de wijze van ontbinding van het huwelijk wordt het gehele gemeenschappelijke vermogen toegekend aan ofwel de man, ofwel de vrouw (één van beide, aangeduid in het beding).
De sterfhuisclausule wordt geregeld in het huwelijksvermogensrecht.

Als het eigen vermogen van de overleden partner volstaat om de kinderen hun reservatair deel toe te kennen, kan dit perfect.

Dit heeft volgens mij niets te maken met echtgenote in eerste of tweede huwelijk.

Het testament wordt dan weer geregeld door het erfrecht.
Vader kan zijn echtgenote in 2e huwelijk aanduiden als begunstigde van zijn volledige nalatenschap (dus zijn deel in het gemeenschappelijk vermogen + zijn eigen vermogen) maar dit wordt beperkt tot het beschikbaar deel.
De kinderen (en dan denk ik vooral aan de kinderen uit zijn 1e huwelijk) kunnen inkorting vragen om zo hun reservatair deel (1/4 van de nalatenschap, gezien 3 kinderen) te bekomen.

Mocht ik een en ander verkeerd begrepen hebben: mijn excuses

Mariette
Topic Starter

#3 , 14 aug 2013 15:00

ik had misschien het verkeerde woord gebruikt: met sterfhuisclausule bedoelde ik het per testament bevoordeligen van de echtgenote zodat dat de kinderen uit het eerste huwelijk in feite onterfd worden, vermits ze geen erfgenaam zijn van de echtgenote uit het 2de huwelijk.

Maar ze hebben dus weldelijk recht op hun gedeelte van de erfenis (minimaal 1/4 ieder in geval er nog 1 kind is bijgekomen).

Reclame

KimSe

#4 , 14 aug 2013 15:09

Je kinderen kun je niet onterven en zij blijven dan ook recht hebben op hun reservatair deel.
Het reservatair deel is afhankelijk van hoeveel kinderen er zijn.
In dit geval (3 kinderen) is er per kind een reservatair deel van 1/4...

Mariette
Topic Starter

#5 , 14 aug 2013 17:14

Je kinderen kun je niet onterven en zij blijven dan ook recht hebben op hun reservatair deel.
Het reservatair deel is afhankelijk van hoeveel kinderen er zijn.
In dit geval (3 kinderen) is er per kind een reservatair deel van 1/4...
ja, dat weet ik.
maar je kan je vrouw (moeder van je kinderen) wèl eerst je hele vermogen laten erven. Bij het overlijden van de moeder zullen de kinderen dan de overschot erven.

Je kan dat echter niet doen als je vrouw niét de moeder van je kinderen is.

Daarom mijn vraag: wat gebeurt er als je echtgenote wèl de moeder van een DEEL van je kinderen is.

Ik heb dus begrepen dat de kinderen uit huwelijk 1 dan hun reservatair gedeelte krijgen en de kinderen uit huwelijk 2 dan mogelijkerwijze zullen moeten wachten tot hun eigen moeder is overleden.
(in feite erven de kinderen uit huwelijk 2 dan wèl meer : ze zullen buiten het eigen erfdeel van hun moeder ook het extra kindsgedeelte erven dat hun moeder heeft gekregen).

KimSe

#6 , 14 aug 2013 17:26

Toch wel.
De kinderen kunnen steeds hun reservatair deel opeisen, dus ook wanneer het hun eigen moeder is die wordt bevoordeeld.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”