Schenking vader en scheiding

BramOppers
Topic Starter

Schenking vader en scheiding

#1 , 18 aug 2013 11:51

Beste lezers,

In 2002 kreeg ik mijn ouderlijk huis van mijn vader geschonken. Ik woonde daar intussen al 10 jaar in met m'n echtgenote (huren van vader). Die schenking gebeurde via de notaris met de nodige documenten edm. Intussen 11 jaar later lijkt een scheiding onafwendbaar. We zijn getrouwd zonder contract, wettelijk stelsel, in 1992. De ene zegt dat het huis mij volledig toekomt omdat ik het van mijn vader kreeg en mijn echtgenote geen recht heeft op de helft bij verkoop, de andere zegt 50/50.
Er staat ook geen speciale clausule in de documenten van de notaris.
Kan iemand mij vertellen wat nu de juiste procedure is bij een scheiding?

Bedankt.
Bram

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 18 aug 2013 12:10

Is het aan jou alleen geschonken of aan jullie beiden? Indien aan u alleen (wat ik veronderstel) dan is het huis van u.

BramOppers
Topic Starter

#3 , 18 aug 2013 14:16

Er staat:
"De schenkers (=mijn vader, moeder is al overleden in 1980) verklaren bij deze schenking onder vrijstelling van inbreng in natura: aan en in voordeel van zijn zoon:
De heer MIJN NAAM geboren... wonende te enz... Echtgenoot van mevrouw HAAR NAAM geboren te enz... met hem wonende en wie hij gehuwd is onder het wettelijk huwelijksvermogensstelsel bij gebreken aan huwelijkscontract. Hierna onveranderlijk genoemd: 'de begiftigden', hier aanwezig en verklarende in dank te aanvaarden, de geheelheid in volle eigendom van en in 'geschonken goed', de woning gelegen te... adres perceelnummers etc..... "
Er staat de begiftigden, meervoud dus zou het op m'n echtgenote en mij kunnen slagen.
Zij heeft de akte van de schenking niet ondertekend.

Reclame

wanton

#4 , 18 aug 2013 18:23

Ik veronderstel dat het huis aan u alleen is geschonken. Misschien had u na het overlijden van moeder reeds de helft van het huis in blote eigendom. Een schenking aan de schoondochter zie ik niet zitten. Dat is een 'vreemde' , dwz. dat de schenkingsrechten tot 40 % kunnen belopen en meer.
Om zeker te zijn : zie eens op uw aanslagbiljet onroerende voorheffing. Daar staat op vermeld wie de eigenaar is. Ook in welke hoedanigheid u de OV betaalt. U kan ook steeds informeren bij het kantoor van Registratie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

BramOppers
Topic Starter

#5 , 19 aug 2013 13:41

Op het aanslagbiljet staat enkel mijn naam.

Een bijkomende vraag:
Het was mijn intentie om na het opstarten van de scheidingsprocedure tijdelijk te verhuizen en het huis in onderverdeeldheid te laten.
Maar als het huis enkel op mijn naam staat valt er niets te verdelen. Of zie ik dat verkeerd? Kan ik echtgenoot en kinderen daar alsnog een tijdje laten wonen totdat zij een ander onderkomen vinden. Moet er dan een soort huurcontract opgemaakt worden? Kwestie dat ze daar niet eeuwig blijven wonen...

wanton

#6 , 19 aug 2013 14:10

Als het huis , zoals ik dacht , van u alleen is , is er geen onverdeeldheid. Het staat u natuurlijk vrij om uw partner en de kinderen daar te laten wonen. Zij zijn wel geen betrokken partij , zodat een huurcontract wel aangewezen lijkt. De huurprijs is dan ook te bespreken...
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 aug 2013 21:38

Vrouw en kinderen = gezinswoning.
Bij echtscheiding krijgt diegene die kinderen bij zich heeft meestal de gezinswoning.

Als echtgenote naar rechter stapt (vrederechter) is er zelfs een grote kans dat huis direct aan haar wordt toegewezen.

Ook al bent u de eigenaar

wanton

#8 , 20 aug 2013 22:09

Als woning dan , niet in eigendom.
Toet-anch-Amon

BramOppers
Topic Starter

#9 , 21 aug 2013 17:18

Vrouw en kinderen = gezinswoning.
Bij echtscheiding krijgt diegene die kinderen bij zich heeft meestal de gezinswoning.

Als echtgenote naar rechter stapt (vrederechter) is er zelfs een grote kans dat huis direct aan haar wordt toegewezen.

Ook al bent u de eigenaar
Dit zou wel straf zijn dat een schenking op mijn naam toegewezen zou worden aan mijn vrouw en kinderen. Ik vrees ook dat ze het geld niet zal hebben mij de helft hiervoor te betalen als het zover komt. Ten tweede: ze is het huis beu, tijdelijk laten inwonen met de kinderen zal niet voor heel lang zijn.

Toch bedankt voor de info, je weet bij een scheiding nooit welke wending het neemt. Zeker als het over geld gaat.

wanton

#10 , 21 aug 2013 19:57

Men kan een woning die van u alleen is nooit toewijzen aan uw ex. Maar , in het uiterste geval , kan de rechter wel beslissen dat zij - met de kindern- tijdelijk in het huis mag wonen.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”