vruchtgebruik soms eeuwigdurend???

joris boris
Topic Starter

vruchtgebruik soms eeuwigdurend???

#1 , 23 dec 2007 12:49

Situatie :man en vrouw gehuwd wettelijke stelsel en geen kinderen.
Vrouw bezat voor huwelijk appartement en verhuurt dit
Man bezat voor huwelijk appartement waar ze in wonen , gezinswoning dus.

Twee vraagjes -twee verschillende situaties

1) vrouw overlijdt : man krijgt vruchtgebruik over haar appartement

Blijft dit vruchtgebruik als hij hertrouwt?

Zo ja wat indien hij achteraf overlijdt, ik veronderstel dat zijn tweede vrouw dan toch geen recht heeft over dit vruchtgebruik en dat dit vervalt. Is dat zo?

2) man overijdt: vrouw krijgt vruchtgebruik over zijn appartement (hier betreft het een gezinswoning)

Blijft dit vruchtgebruik als zij hertrouwt?

Zo ja, wat indien zij achteraf overlijdt. Krijgt haar nieuwe man dan het vruchtgebruik?Hier is het een ander geval want het het de gezinswoning. In principe kan dit dan eeuwig doorgaan op andere personen, wat mij niet logisch lijkt tegenover de blote eigenaars.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 dec 2007 13:52

Zijn er kinderen die de naakte eigendom erven?

In dat geval is de oplossing in beide gevallen dezelfde. Na het overlijden van de langstlevende echtgenoot die het vruchtgebruik erft, zijn de kinderen eigenaar voor het geheel.

scorpioen

joris boris
Topic Starter

#3 , 23 dec 2007 14:18

Neen er zijn Geen kinderen. Momenteel leven de beide ouders van man en vrouw nog maar dat blijft ook niet duren. Wat daarna?
Bedankt om te antwoorden

Reclame

wolf2

#4 , 23 dec 2007 15:36

Joris, we spreken allemaal van "een vruchtgebruik", maar eigenlijk moeten we dat steeds preciseren.

Een VG dat ontstaat door een erfenis is altijd gevestigd op het hoofd van iemand; en er is altijd een genieter van het VG. Meestal is dat dezelfde persoon.

Stel: man sterft; vrouw erft VG en kinderen de blote eigendom.
We zeggen: de vrouw heeft het VG.
We zouden moeten zeggen:
* er is een VG gevestigd op het hoofd van de vrouw
*de vrouw geniet van dat VG.
Gevolg: als die vrouw haar hoofd neerlegt (= sterft), dan houdt dat VG op.
(haar 2de man kan alleen erven wat in haar erfenis zit, en daar is dat levenslang VG op haar hoofd niet bij; het doofde uit).

Men zegt ook dikwijls: een VG kan men niet erven. Dat is fout van zodra de persoon op wiens hoofd het is gevestigd, iemand anders is dan de genieter.

Een vb.: ik (alleenwonende weduwnaar) bezit een huis; ik zet in mijn testament dat mijn zus (een alleenwonende weduwe) het VG krijgt zolang mijn moeder leeft.
* hoofd = dat van mijn moeder
* genieter = mijn zus.
Als mijn zus éérst sterft, dan erven haar kinderen haar VG dat zal duren tot mijn moeder sterft. De blote eigenaars (mijn kinderen) worden dan ook volle eigenaar.

Uw vraag is zo gek niet: ik heb een klas geweten met 25 studenten en iedereen ging vrolijk naar huis. Er was er maar 1 die zich uw vraag stelde.

joris boris
Topic Starter

#5 , 23 dec 2007 19:35

Zeer veel geleerd. Hartelijk bedankt.
Over het laatste voorbeeld heb ik wel enkel malen moeten nadenken,maar toch begerepen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”