successierechten betalen op blote eigendom?

Mariette
Topic Starter

successierechten betalen op blote eigendom?

#1 , 17 aug 2013 13:29

Kan dit?

Persoon A (gehuwd) heeft bij het overlijden van zijn vader de blote eigendom geërfd (samen met zijn zus, moeder(dement) is eigenaar van de andere helft) van twee stukken grond (1 in Vlaanderen, 1 in Wallonië).

Persoon A heeft twee officiële kinderen.
Persoon A is gehuwd met een tweede vrouw(persoon B), met scheiding van goederen.

Persoon A overlijdt.

Nu blijkt dat persoon B successierechten moet betalen op het stuk grond in Wallonie, het stuk in Vlaanderen wordt niet vernoemd.

Kan Persoon B in feite het vruchtgebruik krijgen op het stuk blote eigendom waarop reeds vruchtgebruik ligt?

En indien niet, waarop betaalt ze dan successie? Want het stuk zou normaliter toch blote eigendom moeten zijn van zijn kinderen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 17 aug 2013 15:55

Het gaat hier om een TWEEDE erfenis, dus er moeten weer successierechten betaald worden.

Waar B recht op heeft, zal afhangen van de precieze inhoud van het huwelijkscontract die zij had met A of van een eventueel testament van A.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Mariette
Topic Starter

#3 , 17 aug 2013 16:09

Maar indien B successierechten heeft betaald, dan betekent dat toch dat ze EIGENAAR is van dat stuk grond, of alvast van een deel ervan, terwijl de vader (A) twee kinderen heeft.
Zijn normaal die kinderen dan geen erfgenaam (en moeten ZIJ dan geen successie betalen?)

Reclame

wanton

#4 , 17 aug 2013 22:37

Bij overlijden vna A is er enkel een vererving van de blote eigendom van hem naar zijn kinderen toe. Zijn echtgenote bekomt nu niets , enkel als zijn moeder overlijdt krijgt zij het vruchtgebruik. Op dat moment moet zij successierechten betalen.
Nu zijn het zijn kleinkinderen die successierechten moeten betalen op de blote eigendom die zij erven. Normaal is dat op alles uit de nalatenschap. De gronden behoren tot het eigen vermogen van A , hij kan dus niet zomaar alles aan zijn vrouw hebben gegeven.
In Vlaanderen zijn wel een aantal gronden vrijgesteld van successierechten. Waardevolle gebieden , bossen , natuurgebieden , ... die behoren tot het V.E.N. - Vlaams Ecologisch Netwerk- worden daardoor 'beschermd.' Misschien behoort dat stuk daartoe. Ik raad wel aan de Registratie niet te wijzen op het niet aanrekenen van die successierechten. Na twee jaar kunnen ze die niet meer innen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette
Topic Starter

#5 , 18 aug 2013 11:34

thx.

Blijkbaar werd er 5000 euro successie doorgerekend aan de weduwe (enkel voor die grondne).... voor niks dus.

Waar kan men daar bezwaar tegen indienen?

j.demoor

#6 , 20 aug 2013 08:49

A erft bij vaders overlijden de helft blote eigendom van vaders helft .moeder erft daarop het vruchtgebruik.

Bij het overlijden van A gaat voornoemde blote eigendom naar diens kinderen en moeder behoudt haar vruchtgebruik daarop.

B erft ook een RECHT op vruchtgebruik op voornoemd vierde. Het vruchtgebruik zelf daarop erft ze INDIEN ze moeder overleeft en VANAF dat moment.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

KimSe

#7 , 22 aug 2013 14:22

Het staat vast dat persoon A en persoon B gehuwd zijn met een huwelijkscontract (scheiding van goederen).
Volgens mij kan hier geen sluitend antwoord gegeven worden zonder te weten wat er in het huwelijkscontract (en eventueel zelfs aangifte van nalatenschap van de grootouder(s)) staat, zoals ook mapleleiah stelde.

wanton

#8 , 22 aug 2013 16:43

A en B zijn gehuwd met scheiding van goederen. Hij heeft dus de blote eigendom van zijn vader geërfd ten persoonlijken titel. Hij kan via testament maximum 1/3 aan zijn echtgenote geven ; zijn kinderen hebben ieder minstens het 1/3 reservatair deel. Vermits het niet gaat om de gezinswoning moeten ze in dat geval alle drie (evenveel) successierechten betalen op deze vererving. De echtgenote kan ooit - bij vooroverlijden van de moeder- het vruchtgebruik hierover bekomen. Dat wordt nu niet in rekening gebracht.
Ik wil wel opmerken dat de afrekeningen van successierechten soms onduidelijk en niet te begrijpen zijn voor de erfgenamen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”