Onrechtstreekse schenkingen

twingo
Topic Starter

Onrechtstreekse schenkingen

#1 , 31 okt 2007 20:59

Situatie

Ik ben 29 en mijn beide ouders zijn reeds enige jaren overleden . Mijn grootmoeder is echter nog in leven en bezit niet weinig kapitaal . Ze is ondertussen 88 en de gezondheid begint achteruit te gaan . Mijn grootmoeder heeft nog drie kinderen in leven en ik heb onlangs ontdekt de ze geregeld overschrijvingen doet naar haar drie andere kinderen en dit voor grote bedragen . Ze had me steeds beloofd dat ze altijd alles in 4 zou doen omdat ze ook 4 kinderen heeft/had en ik recht heb op het deel van mijn moeder . Ik weet dat dit onder druk gebeurt van 1 van mijn nonkels die altijd zegt dat oma maar 3 kinderen meer heeft en alles dus in 3 moet gedeeld worden .(ik weet wel beter )

Vraag 1 :
Heb ik het recht om bij overlijden van mijn grootmoeder de uittreksels van haar bankrekening op te vragen ?
Vraag 2 :
Kan ik die handgiften aan mijn nonkels/tantes laten opnemen in de nalatenschap zodat ik recht heb op een groter deel , gezien ik nog geen voorschotten heb ontvangen ?
Vraag 3 :
Kan ik ergens nagaan of deze schenkingen zijn gebeurd buiten erfdeel ?

mvg,

Twingo

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 03 nov 2007 10:54

Bij het overlijden van uw grootmoeder bent u door plaatsvervulling haar erfgenaam en dus gerechtigd om de uittreksels van haar bankrekening op te vragen.Dit kan bij http://www.abb-bvb.be/gen/nl/index.html > Praktische Informatie > Opzoeken van een bankrekening na overlijden.U kan ook rechtstreeks met de banken contact nemen via http://www.cbfa.be/nl/index.asp

“Art.7.De goederen, waarover, naar het door het bestuur geleverd bewijs, de afgestorvene kosteloos beschikte gedurende de drie jaar vóór zijn overlijden, worden geacht deel uit te maken van zijn nalatenschap, indien de bevoordeling niet onderworpen werd aan het registratierecht gevestigd voor de schenkingen, behoudens verhaal van de erfgenamen of legatarissen op de begiftigde voor de wegens die goederen gekweten successierechten.”(Wetboek Successierechten 31 maart 1936).

Voordien geschonken goederen behoren niet meer tot de nalatenschap en zijn dus ook niet te vermelden in de successieaangifte.

Indien u de schenkingen kan aantonen dan is het aan de begunstigden om aan te tonen dat ze ‘buiten erfdeel’ gebeurden.

“Art.792.De erfgenamen die goederen van de nalatenschap hebben weggemaakt of verborgen gehouden, verliezen de bevoegdheid om de nalatenschap te verwerpen; al verwerpen zij deze, toch blijven zij zuiver erfgenaam, zonder op enig aandeel in de weggemaakte of verborgen gehouden zaken aanspraak te kunnen maken.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Art.792 heeft betrekking op de gevallen van bedrog waarin een erfgenaam ten nadele van zijn medeerfgenamen de gelijkheid van de verdeling tracht te verbreken‘(Cass. 23 mei 1991,R.W. 1991-92,635,J.T. 1991,716).

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.”(B.W.).

Grootmoeders beschikbaar deel bedroeg met 4 kinderen dus 1/4.U kan dus inkorting vorderen van wat ze meer gaf ‘buiten erfdeel’.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

twingo
Topic Starter

#3 , 05 nov 2007 09:52

J Demoor ,

ik ben dit weekend te weten gekomen van mijn tante "informante" dat er nergens melding werd gemaakt dat deze schenkingen buiten erfdeel zijn gebeurd ! Ik denk dat dit een grote rol speelt . Is het niet zo dat de wetgever ervan uit gaat dat het de bedoeling is van de ouders hun kinderen gelijk te behandelen. "In juridische termen luidt het dat schenkingen worden geacht te zijn gedaan als voorschot op het erfdeel" las ik ergens .. Als de ouders toch de bevoordeling van een kind beogen moeten ze hiervan uitdrukkelijk melding maken ! Mijn tante vertelde me ook dat deze overschrijving dit jaar zijn gestart . Als men niet kan aantonen dat deze schenkingen zijn gebeurd buiten erfdeel worden deze bedragen dan bij de erfenis geteld ?

Reclame

wanton

#4 , 14 nov 2007 12:00

Twingo ,

schenkingen , rechtstreeks of onrechtstreeks , worden steeds meegeteld om de wettelijke verdeling te bepalen; hoelang geleden het ook gebeurd mag zijn. Er treedt geen verjaring op. Indien nergens vermeld staat dat de schenkingen buiten erfdeel geschied zijn , moet de verdeling gelijkmatig gebeuren. De wetgever heeft het zo opgesteld dat iedere erfgenaam evenveel ontvangt . Indien men daarvan wil afwijken , moet er een dokument worden opgesteld maar het moet toch binnen de vastgestelde verhouding blijven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

twingo
Topic Starter

#5 , 19 nov 2007 12:49

Allen ,

ik heb dit weekend vernomen dat 1 van mijn nonkels terminaal is en dus niet zolang meer te leven heeft . Wat gebeurt met al het geld dat mijn grootmoeder heeft overgeschreven naar hem ( + 100.000 €) ?Iedereen heeft ook 3.5 jaar geleden een bedrag kasbons ontvangen . Kunnen we dit op één of andere manier recupereren indien mijn nonkel te overlijden komt ? Mijn nonkel is getrouwd met gemeenschap van goederen ( Langst leeft al ) en heeft geen kinderen .
Op welke manier kunnen wij dit doen ?

twingo
Topic Starter

#6 , 28 dec 2007 14:08

????

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”