procedure gerechterlijk uit onverdeeldheid treden

sve
Topic Starter

procedure gerechterlijk uit onverdeeldheid treden

#1 , 29 dec 2007 00:39

Ikzelf ,mijn twee zussen en broer erfden van vader zijn appartement. Er is wel een testament neergelegd waarin mijn broer onterfd wordt behoudens het voorbehouden gedeelte Mijn broer heeft de erfenis nog niet aanvaard noch verworpen. Op mijn vraag of hij het wil inkopen of dat wij het kunnen inkopen reageert hij niet.Ik veronderstel dat dus enkel de procedure om gerechterlijk uit onverdeeldheid te treden nog rest. (de aangifte van de successie moet einde volgende maand binnen zijn) Wij hebben met drie dezelfde notaris , broer heeft een aparte notaris.
Vraag 1* : Moet de procedure opgestart worden via een advocaat of kunnen we dit zelf ? Wat is de kostprijs van deze procedure? Hoe lang duurt deze procedure? Kan iemand het verloop schetsen.
Vraag 2* :De erfenis is opgengevallen in het rechtsgebied Brugge. Kan iemand een advocaat aanbevelen uit die regio die met deze procedure vertrouwd is en kan iemand mij zeggen wat een advocaat voor deze procesgang aan ereloon normaliter vraagt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 29 dec 2007 21:03

Gedeeltelijk antwoord en dan nog niet wat U vraagt.

De verwerping of aanvaarding door uw broer is een burgerlijke zaak; de aangifte van nalatenschap is een fiscale zaak. Uit die aangifte kan geen enkele burgerlijke conclusie getrokken worden. De datum waartegen die aangifte binnen moet zijn, heeft dus alvast geen enkele invloed op aanvaarding/verwerping (daarvoor heeft hij 30 jaar de tijd).
U bent trouwens niet verplicht samen met uw broer in te dienen.
In die aangifte zegt U gewoon: erfenis volgens testament is zo en zo; bij gebrek aan gekende verwerping erft hij dat en dat.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”