verkoop onroerend goed door langstlevende echtgenoot

fragil114
Topic Starter

verkoop onroerend goed door langstlevende echtgenoot

#1 , 29 dec 2007 20:14

In april 2007 overleed mijn moeder. Mijn vader heeft hierdoor het vruchtgebruik op hun appartement, mijn broer en ikzelf de naakte eigendom. Mijn vader wil nu - om emotionele redenen - het appartement verkopen. Hieromtrent enkele vraagjes :

1) heeft hij hiervoor toestemming nodig van mij en mijn broer ?
2) kan hij over de volledige verkoopsom beschikken ?
3) indien hij niet over de volledige som kan beschikken, kunnen mijn broer en ik dan op de één of andere manier afstand doen zodat het geld toch bij mijn vader terechtkomt ? Of bestaat er een formule waarbij we beiden afstand doen totdat mijn vader komt te overlijden ?
4) indien er toch geen afstand gedaan kan worden, wat gebeurt er dan met het deel van mijn broer en mezelf ?
5) mijn man heeft een eigen BVBA waarvan ik 50% van de aandelen bezit. We denken er eventueel over na om via de BVBA het appartement aan te kopen. Zijn er hier beperkingen t.o.v. van mijn broer / mijn vader ? Hoe zit het dan met eventuele huuropbrengsten voor de vennootschap ? Kan mijn broer en/of vader daar eventueel beslag op laten leggen ? Of kunnen zij op één of andere manier de aankoop door de BVBA gaan dwarsbomen ?
6) zijn er nog andere juridische addertjes onder het gras bij de constructie omschreven in punt 5) ?

Veel vragen, maar uiteindelijk is het wel de bedoeling om op de één of andere manier mijn vader over de volledige waarde van het appartement te kunnen laten beschikken. Ieder advies is meer dan welkom !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 29 dec 2007 21:16

Het moet dus een eigen goed van uw moeder geweest zijn (want anders zou uw pa de 1/2 in volle eikgendom hebben en het vruchtgebruik op de andere 1/2).
1) heeft hij hiervoor toestemming nodig van mij en mijn broer ?
Ja, want U bent mede-eigenaar (ook al is het blote eigendom, toch).
2) kan hij over de volledige verkoopsom beschikken ?
Nee, hij heeft maar recht op een deel van de opbrengst
3) indien hij niet over de volledige som kan beschikken, kunnen mij
n broer en ik dan op de één of andere manier afstand doen zodat het geld toch bij mijn vader terechtkomt ? Of bestaat er een formule waarbij we beiden afstand doen totdat mijn vader komt te overlijden ?
Dat zal U alleen maar veel geld kosten. Ofwel laat U zijn vruchtgebruik omzetten in vruchtgebruik op geld (= interessantst bij zijn overlijden); ofwel regelt U alles definitief in geld in volle eigendom (= echt uitkopen).
4) indien er toch geen afstand gedaan kan worden, wat gebeurt er dan met het deel van mijn broer en mezelf ?
Zoals gezegd.
5) mijn man heeft een eigen BVBA waarvan ik 50% van de aandelen bezit. We denken er eventueel over na om via de BVBA het appartement aan te kopen. Zijn er hier beperkingen t.o.v. van mijn broer / mijn vader ? Hoe zit het dan met eventuele huuropbrengsten voor de vennootschap ? Kan mijn broer en/of vader daar eventueel beslag op laten leggen ? Of kunnen zij op één of andere manier de aankoop door de BVBA gaan dwarsbomen ?
Ofwel gaat iedereen akkoord dat U of de bvba de zaak koopt; ofwel volgt er een openbare verkoop.

...om op de één of andere manier mijn vader over de volledige waarde van het appartement te kunnen laten beschikken...
Moet U vooral niet doen tenzij U graag later nog eens veel successierechten zou betalen.

fragil114
Topic Starter

#3 , 30 dec 2007 18:59

hallo Dino,

bedankt voor je antwoord. Het was van mijn kant inderdaad misschien verkeerd geformuleerd, maar het appartement behoorde wel degelijk aan zowel mijn moeder als mijn vader toe. Hij heeft - vermoed ik toch -het appartement voor de helft in naakte eigendom + het volledige vruchtgebruik.
Waarschijnlijk verandert dit niet veel aan de situatie zodat uw antwoorden nog steeds geldig zijn ?
Thanks !

Reclame

wolf2

#4 , 31 dec 2007 12:10

Hij heeft - vermoed ik toch -het appartement voor de helft in naakte eigendom + het volledige vruchtgebruik.
Inderdaad. (maar ik verkies te zeggen: hij is volle eigenaar van een onverdeelde helft en heeft het vruchtgebruik op de andere helft).

Waarschijnlijk verandert dit niet veel aan de situatie zodat uw antwoorden nog steeds geldig zijn ?
Dat klopt. Zijn aandeel in geld na een verkoop zal nu wel een serieus % uitmaken van de prijs.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”