In april 2007 overleed mijn moeder. Mijn vader heeft hierdoor het vruchtgebruik op hun appartement, mijn broer en ikzelf de naakte eigendom. Mijn vader wil nu - om emotionele redenen - het appartement verkopen. Hieromtrent enkele vraagjes :
1) heeft hij hiervoor toestemming nodig van mij en mijn broer ?
2) kan hij over de volledige verkoopsom beschikken ?
3) indien hij niet over de volledige som kan beschikken, kunnen mijn broer en ik dan op de één of andere manier afstand doen zodat het geld toch bij mijn vader terechtkomt ? Of bestaat er een formule waarbij we beiden afstand doen totdat mijn vader komt te overlijden ?
4) indien er toch geen afstand gedaan kan worden, wat gebeurt er dan met het deel van mijn broer en mezelf ?
5) mijn man heeft een eigen BVBA waarvan ik 50% van de aandelen bezit. We denken er eventueel over na om via de BVBA het appartement aan te kopen. Zijn er hier beperkingen t.o.v. van mijn broer / mijn vader ? Hoe zit het dan met eventuele huuropbrengsten voor de vennootschap ? Kan mijn broer en/of vader daar eventueel beslag op laten leggen ? Of kunnen zij op één of andere manier de aankoop door de BVBA gaan dwarsbomen ?
6) zijn er nog andere juridische addertjes onder het gras bij de constructie omschreven in punt 5) ?
Veel vragen, maar uiteindelijk is het wel de bedoeling om op de één of andere manier mijn vader over de volledige waarde van het appartement te kunnen laten beschikken. Ieder advies is meer dan welkom !